Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. En revolution på märkningsfronten

En revolution på märkningsfronten

Karin Karlsbro (L)

Vad vill ni göra för att stoppa greenwashing?

Jag tror att det är viktigt att vi får olika märkningssystem på plats som ger oss kunskap om vad som verkligen är klimatsmart eller miljösmart.

Under den senaste mandatperioden har det hänt mycket på området. Jag har till exempel arbetat med EU:s nya batteriförordning vilket innebär ett ”klimatpass” så att konsumenter kan vara säkra på att batterierna tillverkas på ett klimatsmart sätt. Så jag tror att det håller på att hända en revolution inom det här området.

Se intervjun med Karin

I EU anser vissa att miljömärkningar är ett handelshinder. Hur ser ni på det?

Det är aldrig så enkelt som man tror. Det är viktigt när man utformar seriösa märkningssystem, att de inte till exempel diskriminerar varor bara för att de kommer från något specifikt land. Det är också viktigt att de håller sig till de handelspolitiska regler som finns globalt. Alla ska kunna vara med på marknaden och det är viktigt med konkurrens.

Men jag tror att vi befinner oss vid en tidpunkt där efterfrågan på kunskap kring varor är så pass stor att alla aktörer på marknaden är intresserade av att få de kvalitetskrav som en märkning innebär. Jag är övertygad om att det går att förbättra och utveckla hela märkningssystemet så att det till och med blir bättre i framtiden.

Hur viktig är offentlig upphandling för att nå de globala hållbarhetsmålen?

Det är jätteviktigt, för om vi till exempel ställer krav på lagstiftning kring vilka miljökrav som ska finnas så blir det ju jättekonstigt om samma krav inte gäller för det offentliga.

Hur vill ni förenkla möjligheten att ställa krav på miljömärkning vid offentlig upphandling?

Jag tror att vi har goda möjligheter att förenkla arbetet när regelverket gällande upphandling ska följas upp. Vi får se vad som händer på området under nästa mandatperiod. Men det finns en helt annan medvetenhet idag om att vi behöver märkning för att ge konsumenter de verktyg de behöver för att handla klimatsmart, miljösmart och ansvarsfullt. Men det är också viktigt att det inte missbrukas och att det inte heller blir kostsam byråkrati. Det är ett område som vi behöver jobba väldigt kunskapsbaserat kring.

Karin Karlsbro (L). Pressbild, fotograf: Jann Lipka