Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas

Green Claims-direktivet

EU skärper kraven på vad som kan kommuniceras som grönt och hållbart. Direktivet om miljöpåståenden, Green Claims, ska hindra företag från att göra vilseledande uttalanden om miljö och hållbarhet. Detta kommer att skydda både konsumenterna från vilseledning och företagen från orättvis konkurrens.

Kvinna står med ryggen mot, bild full av olika gröna symboler
Green Claims ska hindra företag från att vilseleda konsumenter med gröna symboler eller vaga uttalanden om miljö och hållbarhet.

I mars 2023 lade EU-kommissionen fram ett förslag till direktiv om miljöpåståenden. Förslaget kompletterar direktivet om att stärka konsumenternas roll i den gröna omställningen genom att bland annat införa mer specifika regler om miljömärkning, utöver ett allmänt förbud mot vilseledande marknadsföring.

Green Claims-direktivet kommer att reglera miljömarknadsföringen och säkerställa att miljömärkningar och andra miljöpåståenden är trovärdiga. Detta kommer att göra det lättare för konsumenterna att fatta mer välinformerade beslut vid köp. Samtidigt kommer det att stärka konkurrenskraften för de företag som arbetar med att utveckla mer hållbara produkter.

Många miljömärkningar och miljöpåståenden bidrar till grönmålning

94 % av européerna anser att det är viktigt att skydda miljön, enligt en undersökning från EU-kommissionen. Samtidigt visar andra studier att det fortfarande är svårt att göra bra miljöval vid val av varor och tjänster. Till exempel visade en studie från 2020 att mer än 50 % av miljöpåståendena var vaga, vilseledande eller ogrundade, och 40 % av påståendena inte var underbyggda alls.

Många miljömärken bidrar också till grönmålning. När 232 aktiva miljömärken i EU granskades, hade nästan hälften av dem ingen eller endast svag verifiering.

Syftet med direktivet är att förbjuda grönmålning

Med Green Claims-direktivet är avsikten att rensa upp i miljöpåståendena och säkerställa att alla miljömärken uppfyller en rad integritetskrav. Direktivet syftar till att säkerställa att konsumenterna får trovärdig, förtroendeingivande och verifierad miljöinformation om produkterna.

Förslaget till Green Claims-direktivet kommer att:

  • Se till att miljöpåståenden är tillförlitliga och verifierade i hela EU.
  • Skydda konsumenterna från grönmålning.
  • Bidra till att skapa en cirkulär och grön EU-ekonomi genom att ge konsumenterna möjlighet att göra välgrundade val när de gör inköp.
  • Skydda företag från orättvis konkurrens när det gäller produkters miljöprestanda.

Förslaget till Green Claims-direktivet omfattar följande:

  • Kriterier för hur företag ska dokumentera sina miljöpåståenden och miljömärkningar.
  • Krav på att uttalanden och symboler som säger något om miljön måste kontrolleras av en oberoende och ackrediterad kontrollant.
  • Nya regler för förvaltningen av miljömärkningsprogram för att se till att de är robusta, transparenta och tillförlitliga.
  • Förbud mot vaga påståenden om miljöeffekter som inte kan styrkas och dokumenteras.
  • Förbud mot miljöpåståenden för hela produkten om de endast gäller delar av produkten.
  • Förbud mot symboler och märken som inte är fastställda av offentliga myndigheter eller som bygger på ett certifieringssystem som säkerställer en oberoende tredjepartskontroll av huruvida produkten/tjänsten överensstämmer med märkningens regler.