Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Använd Svanen för att stärka din gröna kommunikation

Använd Svanen för att stärka din kommunikation

Enligt förslaget till Green Claims-direktivet ska konsumentupplysningar ges på en solid, saklig och vetenskaplig grund – och med Svanenmärkningen ska företag fortfarande kunna kommunicera om miljö- och hållbarhetsåtgärder utifrån märkningens krav.

Reglerna kommer att komplettera det nya direktivet om att stärka konsumenternas roll i den gröna omställningen, som till skillnad från Green Claims-direktivet redan har antagits och som måste implementeras i svensk lag senast i mars 2026.

Konsumentskyddsdirektivet innehåller ett allmänt förbud mot generiska miljöpåståenden, till exempel "miljömässiga", "klimatvänliga", "gröna", "miljömässigt korrekta" och så vidare. Sådana påståenden kan dock användas i särskilda fall – till exempel när de stöds av ett relevant officiellt erkänt miljömärke, inklusive Svanen, eftersom direktivet erkänner officiellt erkända miljömärken av Typ I som utmärkta för miljöprestanda.