Använd Svanen för att stärka din kommunikation
Enligt förslaget till Green Claims-direktivet ska konsumentupplysningar ges på en solid, saklig och vetenskaplig grund – och med Svanenmärkningen ska företag fortfarande kunna kommunicera om miljö- och hållbarhetsåtgärder utifrån märkningens krav.
Reglerna kommer att komplettera det nya direktivet om att stärka konsumenternas roll i den gröna omställningen, som till skillnad från Green Claims-direktivet redan har antagits och som måste implementeras i svensk lag senast i mars 2026.
Konsumentskyddsdirektivet innehåller ett allmänt förbud mot generiska miljöpåståenden, till exempel "miljömässiga", "klimatvänliga", "gröna", "miljömässigt korrekta" och så vidare. Sådana påståenden kan dock användas i särskilda fall – till exempel när de stöds av ett relevant officiellt erkänt miljömärke, inklusive Svanen, eftersom direktivet erkänner officiellt erkända miljömärken av Typ I som utmärkta för miljöprestanda.