Så driver näringslivet den gröna omställningen även i kristider
Trots tuffa tider i byggbranschen ökar intresset för att bygga Svanenmärkt och för miljömärkta byggprodukter. Antalet boendeenheter som årligen klarar Svanens krav har mer än tredubblats.*
Hållbarhet är ett kärnvärde för företag som det inte tummas på i första hand då det stärker varumärket och ger konkurrensfördelar. När konjunkturen vänder är företagen redo att möta efterfrågan på ännu fler nya byggnader och byggprodukter. För när Svanen landar i en bransch ger det ringar på vattnet som driver fler aktörer i en mer hållbar riktning.
Konsumenter vill göra bra val för miljö, klimat och hälsa när de väljer byggprodukter men de tycker det är svårt, det visar Svanens nordiska undersökning. Två av tre nordiska hemmafixare anser att Svanen hjälper dem att göra bättre val för klimatet och miljön. Vad krävs för att det ska vara ännu enklare att välja miljömärkt i bygghandeln? Vilka fördelar ger miljömärkta byggprodukter i Svanenmärkta byggprojekt? Vad innebär den så kallade Svaneneffekten för tillverkare av byggprodukter?
Vilken roll spelar hållbarhet som konkurrensfördel? Kan Svanen vara ett verktyg för produktutveckling? Vilka utmaningar ser företagen?
Talare
-
Jenny Winblad, hållbarhetschef Bonava
-
Johan Björling, hållbarhets/teknisk chef Forbo
-
Wilma Bäckström Nilsson, produktspecialist golv, fönster och dörrar Miljömärkning Sverige
Moderator: Anna Norberg, pressansvarig Miljömärkning Sverige
Byggmaterialscenen (Hall C) torsdag 25 april kl. 11:00-11:25
Välkommen!
Vid eventuella frågor, kontakta: anna.norberg@svanen.se
*Ökning från 3 490 boendeenheter år 2021 till 11 151 boendeenheter år 2023.