English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svanen i Almedalen 2024

Svanen i Almedalen

Svanen landar i Almedalen med ett program fyllt av kunskap och inspiration. Vi delar nya insikter om nordiska konsumenter från vår rykande färska konsumentundersökning. Du får koll på nya regler för marknadsföring som ska stoppa greenwashing, och du får lära dig mer om hur dina offentliga affärer kan bli mer effektiva.

 

Program

  • Hur kan vi stoppa greenwashing, stärka konsumentmakten och den gröna konkurrensen?

    Det är bråttom att nå miljö- och klimatmål och ställa om till en mer hållbar konsumtion. Ett av hindren är greenwashing. Men nu tar EU i med hårdhandskarna mot vilseledande miljömarknadsföring.

    Se inspelningen av seminariet här

  • Framtidssäkra upphandlingen med miljömärkning – och kommunicera utan greenwashing

    900 miljarder som omsätts i offentliga affärer måste framtidssäkras och bidra till den gröna omställningen. Genom att ställa krav direkt på miljömärkning förenklas arbetet med upphandlingen och uppföljningen. Kommande EU-regler styr hur företag får kommunicera och vilseledande miljöpåståenden kan innebära uteslutning från upphandling ett år.

    Se inspelningen av seminariet här

     

  • Oberoende tredjepartscertifieringar effektiviserar hållbar upphandling och uppföljning

    Upphandling är en viktig drivkraft för hållbar utveckling. I en nyligen gjord kommunranking visar att andelen upphandlade produkter där krav ställs på miljömärkning eller hållbarhetscertifiering minskar, men av de topp 10 rankade kommunerna köper dock fyra in en väldigt stor andel.

    Se inspelningen av seminariet här

För frågor och funderingar