Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas

Kampanjsamarbete med Svanen

Konceptet ”Svår att få. Lätt att välja” lanserades 2023. Hittills har vi genomfört tre kampanjer med goda resultat. Nu har vi utvecklat det kreativa konceptet för att ge er licensinnehavare möjligheten att bli kampanjpartner i Sverige under 2025 och 2026.

Här berättar vi mer om resultatet av det första kampanjsamarbetet, värdet av att bli kampanjpartner och hur ditt företag kan bli Svanens kampanjpartner.

Så bra gick det i Q1 2025

I februari 2025 genomförde vi det första kampanjsamarbetet med det nya konceptet. Resultatet var tydligt positivt. Våra kampanjmätningar visar att Svanen och kampanjkonceptet har en positiv effekt på de medverkande företagens varumärken. Så många som en fjärdedel fick ett mer positivt intryck av varumärket efter att ha sett kampanjen. Och ca 80 % av de som sett kampanjen tycker att det är tydligt att det är de medverkande företagen som är avsändare.

Så funkar det nya konceptet

Vi har tidigare berättat Svanens historia genom korta utdrag av intervjuer med karaktärer i form av varor och tjänster som har försökt bli Svanenmärkta, men inte lyckats. I det nya konceptet lyfter vi fram de som klarade det, nämligen dina Svanenmärkta varor och tjänster. Bakom varje Svanenmärke ligger det heroiska och viktiga insatser. Det uppmärksammar vi ett format där vi lånar attribut, drama och språk från sportvärlden. Varför? Därför att sportsammanhang är ett referensuniversum som är rikt på känslor, skeva detaljer – och roliga sätt att prata om en stark prestation.

Så ser det ut:

6 anledningar att bli kampanjpartner

  1. Ni syns tillsammans med ett varumärke som känns igen av 98 % och som förknippas med ett bättre val för miljön.
  2. Ni syns tillsammans med ett varumärke som 63 % tittar efter vid köp.
  3. Ni får rätt att använda Svanens kampanjkoncept i era egna kanaler.
  4. Ni får en mediestrategi och förslag på mediepaket.
  5. Ni får samverka med andra starka Svanenmärkta produkter och tjänster.
  6. Svanen kvalitetssäkrar och slutgodkänner era budskap och säkerställer trovärdig hållbarhetskommunikation.

Så blir du kampanjpartner – kontakta oss så berättar vi mer:

Tidsplan och process

  • Mars - april 2025: Uppföljning och planering för nästa kampanj
  • 15 maj 2025: Sista dag att bli kampanjpartner
  • Juni-Augusti 2025: Produktion och medieköp
  • September 2025: Genomförande av kampanjen

Svanens kampanjkit

Svanen erbjuder också ett kostnadsfritt kampanjkit med visuella element, mallar i olika format för sociala medier, copy och kampanjlogotyp.