Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas

E-handelstransporter 111

Svanenmärkta e-handelstransporter ger Nordens konsumenter ett mer hållbart och trovärdigt alternativ när de väljer leverans för sina e-handlade varor. Märkningen tar ett helhetsgrepp med fokus på klimatpåverkan, energieffektivitet och arbetsvillkor.   

Kraven omfattar både line-haul och last mile, dvs. både de långväga transporterna från lager/terminal och leveranser ut till paketombud, paketbox eller hemleverans. Systemgränsen är från e-handlarens lager eller transportörens terminal och till konsument, läs mer i FAQ. Exempel på företag som kan vara licensinnehavare är:

  • Företag som transporterar e-handlade varor.
  • Post- och morgontidningsdistributörer som även levererar e-handelsvaror.
  • Techbolag som är verksamma inom e-handelsleverans.

En Svanenmärkt e-handelstransport:

  • Minskar energianvändningen i transportnätverket.
  • Minskar klimatpåverkan och stimulerar fossilfria hemleveranser.
  • Innebär en god nivå på befintlig fordonsflotta samt att mer hållbara fordon såsom el, vätgas och biogasfordon väljs vid nyinköp.
  • Innebär stegvis ökade krav på förnybar energi i hela transportnätverket. 
  • Förbud mot palmolja eller dess biprodukter (PFAD).
  • Främjar bättre arbetsvillkor i linje med nationell arbetsrättslig standard.
  • Ger mer tid till optimering av logistiksystemet genom att begränsa leveranser samma dag.
  • Bidrar till mindre skrymmande förpackningar.

Nyheter och mer information om Svanenmärkta e-handelstransporter finns längre ner på sidan.

Logotyp för e-handelstransporter

Ladda ner

Tips och riktlinjer för e-handlare

Ladda ner

Panelsamtal under DCongress 2023

Hör några branschföreträdare diskutera vikten av tydlighet i checkouten. Från panelsamtal i nShifts monter under DCongress 2023.

”Undersökningar visar att många kunder vill göra medvetna val, både vad gäller produkt men också leverans. Och med en Svanenmärkt e-handelsleverans blir det enkelt och tydligt för konsumenten att göra detta medvetna val”.
Kristina Wärmare, PR- kommunikationschef NetOnNet

”Det som jag faktiskt är mest glad för är att detta är en nordisk märkning. Det är väldigt viktigt för oss som jobbar på många marknader”.
Sandra Gadd, CFO Boozt.

Hur kan hållbarhetsmärkningar få effekt på godstransporter?

Läs mer

Kontakta mig för mer information