"Svanen ökar vår konkurrenskraft"
Kährs har tillverkat trägolv i snart 100 år. Och lika länge har miljö och kvalitet varit viktiga parametrar vid utvecklingen av nya golv och material. Företaget var först med att ta fram ett system för att foga ihop golvplankor utan att behöva limma, Woodloc®. Detta gjorde golvläggningen både enklare, snabbare och bättre för miljön.
2014 ansökte Kährs om sin första Svanenlicens. Sedan dess har det Svanenmärkta sortimentet bara fortsatt att växa. Vi har träffat Therèse Gerdman, hållbarhetschef på Kährs Group.
Vad har Svanen betytt för er?
Svanenmärkningen och dess kriterier är ett grundkrav som vi strävar att jobba mot i varje ny produktutveckling. En viktig del av vår hållbarhetsstrategi är att ta fram hållbara golv redan från start.
Hur integrerad är hållbarhet i er affärsmodell?
Hållbarhet har alltid varit högt prioriterat och hållbarhetsarbetet är integrerat i hela vår verksamhet med en hållbarhetsstrategi som spänner över alla områden på Kährs. Vi har tre olika fokusområden: climate and environmental protection, designed with a conscience och responsible business. Vi har tydliga och ambitiösa mål med åtaganden och initiativ för alla tre områdena för att uppnå målen som är förankrade i hela vår affär, från inköp, logistik och produktion till sälj och marknad.
Och i och med att miljö och hållbarhet är så väl inarbetat i vår affärsidé har vi kunnat Svanenmärka våra golv i ett tidigt skede, samt ställa om och förbättra de produkter eller metoder som behöver ändras för att kunna klara Svanens krav.
Har Svanenmärkningen bidragit till ökad efterfrågan på era golv?
Absolut! Vi ser att Svanenmärkningen har ökat vår konkurrenskraft gentemot de som inte har Svanen. Märkningen är viktig bland stora aktörer i Norden som har märkning som ett krav vid sina inköp, men den ger också en fördel hos arkitekter, designers och vanliga konsumenter.
Hur viktig är Svanenmärkningen vid offentlig upphandling?
Miljö är ett viktigt inköpskriterium och Svanenmärkningen kan vara den faktor som avgör då man ställer likvärdiga produkter mot varandra från olika aktörer i en upphandling. Svanen kan faktiskt vara det som gör att vi vinner en upphandling.