EU-Blomman som en del av kärnverksamheten hos Kavat
Redan 2008 fick Kavat sin första EU-Blommanlicens för skor. Då var de först ut i Sverige med att klara de tuffa kraven. Nu, har Kavat fortsatt fokus på hållbarhet och är stolta över att de har klarat kraven i så många år.
Sedan modellen Edsbro var först ut med att få certifieringen har över 50 modeller följt efter. Vissa har hängt med några säsonger och andra lever fortfarande kvar och har blivit odödliga Kavat-klassiker. Vi har talat med Erik Thyrelius, kommersiellt ansvarig på Kavat.
Varför valde ni EU-Blomman?
EU-Blomman är det officiella europeiska miljömärket, och den gröna symbolen tillför trovärdighet till vårt arbete med hållbarhet och till vårt varumärke. Problemet med att hitta på egna märkningar är att det kan lätt upplevas oseriöst och bidra till greenwashing. När en sko får certifieringen EU-Blomman garanterar det att materialen och produktionen följer strikta krav som är satta för hela livscykeln. Märkningen är ett bevis på att vårt koncept är bra. Den är också välkänd i hela Europa, vilket var en bidragande faktor till att vi valde just EU-Blomman framför certifieringar som bara finns inom Norden.
Har ert arbete med EU-Blomman lönat sig?
Sedan vi fick EU-Blommanmärkningen 2008 har vi lärt oss mycket och utvecklar hela tiden vårt sortiment enligt kraven. Men det kostar att ligga på topp. Då det är en stor prispress på barnskor är det extra kul att se att andrahandsvärdet på våra miljöanpassade barnskor är högt. Det gör att prislappen känns mer överkomlig. På vårt vuxensortiment ger det oss en spets och vi är glada att se att fler och fler upptäcker våra skor i större storlekar.
Det är enklare att argumentera för priserna på våra vuxenskor som är oerhört prisvärda sett till vad man får för pengarna. Men i takt med att begagnatmarknaden växer, så förstår många att också barnskorna är värda sitt pris, då man kan få bra betalt second hand. Vi arbetar hårt och vi gör bra skor som är både slitstarka och tidlösa – och som medvetna konsumenter värdesätter. Dessutom strävar vi efter kvalitet vid tillverkning av skor, och fler och fler kunder föredrar en hållbar livsstil framför massproduktion och slit-och-släng-kultur.
Märkningen har också internt gjort att vi har kunnat bygga en inre trygghet för vad vi står för – en kvalitetsstämpel som någon annan satt på oss.
Hur kan ni göra en bra affär och samtidigt få kunderna att intressera sig för hållbarhet?
Det är en kombination av många faktorer som har bidragit till vår framgång. Samtidigt främjar vi effektiviteten genom att ha en egen fabrik. Ser vi över tid så har vi fyrdubblat omsättningen, och utan tvekan har EU-Blomman bidragit till vår utveckling.
Vilka är era försäljningskanaler?
Vilken roll spelar märkningen i de olika kanalerna? En stor del av skorna säljs genom våra egna kanaler. På Kavat.com har vi tydlig information som vi hoppas är enkel att ta till sig. Vi har dessutom duktig personal i Kavat-butikerna och återförsäljare som kan berätta om skillnaden som våra skor gör.
Hur ser ni på framtiden?
Vi är ett familjeföretag och kan därför tänka i längre tidshorisonter. Hållbarhet är därmed redan integrerat i vår verksamhet, det är ingenting vi bara använder i vår kommunikation. Vi hoppas att många upplever oss som en grön skotillverkare, men viktigast för oss är att man gillar våra skor. Vi försäkrar en lång produktlivscykel och kan möta framtiden med gott mod.
Slutsatser
- Bra kvalitet lönar sig både för konsumenter och för företaget – inte minst med tanke på en växande andrahandsmarknad för exempelvis skor och kläder.
- Utbilda personal om EU-blommans fördelar.
- Låt hållbarhet vara kärnan i din verksamhet, snarare än en ”add-on”.