Matas: Svanenmärkningen stärker konsumenternas förtroende och vår konkurrenskraft
Matas använder Svanen för att skapa trygghet för konsumenter och stärka konkurrenskraften. Svanenmärkningen spelar också en aktiv roll i Matas produktutveckling och gröna kommunikation.
Det danska detaljhandelsföretaget Matas är Danmarks största detaljhandelskedja inom skönhet, hälsa och välbefinnande. Under 2023 förvärvade Matas den svenska skönhetskedjan KICKS och blev därmed marknadsledande i Norden. Det innebär också att svenska konsumenter nu kan köpa Svanenmärkta produkter från Matas på kicks.se.
Först i Norden med Svanenmärkning
När Svanenmärkningen lanserades i Danmark 1995, var Matas snabba med att fånga den växande miljömedvetenheten bland konsumenterna. Det ledde bland annat till att Matas Natur-serien blev den första Svanenmärkta hudvårdserien i Norden redan 1997.
– Matas har länge haft hållbarhet högt upp på agendan och i och med Svanenmärkeningen får våra produkter en kvalitetsstämpel som visar att både hälsa och miljö har tagits med i beaktandet. Samtidigt gör Svanen det enkelt för kunderna att bidra till en mer ansvarsfull konsumtion, säger Kirsten Johansen, Brand Marketing Manager, In-house Brands, på Matas.
Hög kännedom och tillit är A och O
Idag är flera underserier av Matas Striber Svanenmärkta, bland annat babyserien och solserien. Enligt Matas är Svanens höga kännedom en stor styrka:
– Att en certifiering har en hög igenkänning är en stor fördel när våra konsumenter befinner sig i en köpsituation och ska välja produkter. Därför betyder en hög kännedom mycket och är viktig faktor när vi väljer certifieringar för våra produkter. Svanen är en officiell miljömärkning med hög trovärdighet. Det ger en trygghet för våra konsumenter och bidrar till att skapa förtroende för våra varumärken, säger Kirsten Johansen.
Matas i siffror
Egna Svanenmärkta produkter
Året då Matas grundades
Antalet anställda i Norden
Köpte de Kicks
Svanen stärker konkurrenskraften
Matas använder Svanenmärket aktivt i marknadsföringen av sina tre egna varumärken, Matas Striber, Matas Natur och Matas Medicare, för att främja konkurrenskraften och differentiera produkterna från sina andra varumärken. Samtidigt stöder märkningen det ökade fokuset på dokumentation och marknadsföring av miljöpåståenden.
– I förhållande till Green Claims, lagstiftningen om miljöpåståenden, bidrar Svanen till att stärka våra varumärken ännu mer. Det är en klar fördel att ha Svanen på produkterna, eftersom det gör att vi kan fortsätta kommunicera de goda miljöfördelar som produkterna har, säger Kirsten Johansen.
Dessutom använder Matas Svanen när de utvecklar produkter-
– Kraven för Svanen samspelar mycket väl med vår egen produktutvecklingspolicy. Vi har strikta regler för vad som kan användas och vad vi väljer bort. Vi går ofta längre än lagstiftningen, så här går Svanen och Matas hand i hand, säger Kirsten Johansen.
Stor ökning av Svanenmärkta produkter
Antalet Svanenmärkta produkter i Matas sortiment av egna varumärken har ökat. 2017 hade de 227 Svanenmärkta produkter i sitt eget sortiment och idag finns nästan 400 olika Svanenmärkta produkter bland Matas egna varumärken . Och Matas planerar att fortsätta den positiva utvecklingen.
– Efterfrågan på mer miljövänliga produkter och produkter utan skadliga kemikalier ökar. Därför arbetar vi ständigt med att bredda vårt sortiment av Svanenmärkta produkter. Vårt mål är att kunna erbjuda minst en variant inom varje produkttyp som är certifierad med Nordens officiella miljömärkning, säger Kirsten Johansen.
Svanenmärkta kosmetiska produkter:
- Uppfyller stränga krav på hälsoskadliga kemikalier.
- Innehåller inte parfym i baby- och barnprodukter.
- Uppfyller högt ställda krav på miljöfarliga kemikalier.
- Uppfyller stränga krav på mängd och typ av förpackning.