Mio Svanenmärker storsäljare för att möta efterfrågan
Företaget Mio är en av Sveriges största återförsäljare av möbler och inredning och har ett växande utbud av Svanenmärkta soffor, sängar och inredning. Det Svanenmärkta sortimentet är ett medvetet steg i företagets hållbarhetsarbete och något som de är stolta över att visa upp både i butik och på webbsida.
Ett strategiskt leverantörssamarbete
Den trovärdighet som Svanen som oberoende märkning ger, övertygade Mio att säkerställa att det finns Svanenmärkta produkter i alla viktiga kategorier. 2019 lanserades Mios första Svanenmärkta sängar, vilket var frukten av ett strategiskt och långsiktigt leverantörssamarbete. Gemensamt har man utvecklat produkter som både är prisvärda och miljömärkta. Sedan dess har fler leverantörer involverats och fler sängar, madrasser och sovrumsmöbler har blivit Svanenmärkta.
En av strategierna har varit att beställa Svanenmärkta versioner av redan storsäljande modeller i stället för att lansera en specifik Svanenmärkt kollektion.
– Mio vill vara inköpare åt våra kunder, inte säljare åt våra leverantörer. Det strategiska leverantörsarbetet handlar främst om att vidareförmedla kundens krav till leverantören och i nära samarbete komma överens om hur vi tillsammans ska kunna uppfylla kundens krav, säger Annelie Larsson, kvalitets- och hållbarhetschef på Mio.
Hon tror att den ökade efterfrågan på deras produkter beror på helhetserbjudandet – att de erbjuder prisvärda, kommersiella och Svanenmärkta produkter.
Vägleder konsumenterna
Ytterligare ett steg i Mios arbete med ett Svanenmärkt sortiment, är att tydligt visa och kommunicera vilka produkter som är Svanenmärkta. Genom synlighet av loggan i webbshoppen, iögonfallande skyltning bredvid Svanenmärkta produkter i butik samt exponering i reklamblad, är det lätt för kunden att göra ett Svanenmärkt val. Dessutom gör Mio aktiverande kommunikation, exempelvis genom att använda sig av materialet kring Svana-kampanjen i annonser, på webben och på sociala medier.
– Vi har all respekt för det arbete som en Svanenmärkning faktiskt innebär för våra leverantörer. Vi kan hjälpa till att lyfta det arbetet genom att kommunicera och tydliggöra att produkten är ett hållbart val genom sin Svanenmärkning. Det är en viktig roll som vi gärna spelar, säger Annelie Larsson.
Utbildning av personal som jobbar i butiken är en annan viktig insats för att kunna vägleda konsumenterna till en mer hållbar konsumtion. Det har även skapat stolthet och ett ökat intresse för hållbarhet hos Mios säljare.
Svanenmärkta produkter skapar stolthet och efterfrågan
Försäljningen av Svanenmärkta produkter växer. Under 2021 kom drygt 12 %* av försäljningen från Svanenmärkta produkter. Sängar står för den överlägset största andelen, med soffor på andra plats.
– Vi tittar på försäljningsvärdet av Svanenmärkta produkter eftersom det inte bara består av antalet sålda artiklar utan även av priset på produkterna. Det finns en tydlig korrelation mellan pris på en Mio-produkt och mängden material produkten består av. Därför är detta ett relevant nyckeltal ur miljö- och klimatsynpunkt, jämfört med antalet/andelen (st) Svanenmärkta produkter, säger Annelie Larsson.
Annelie Larsson ser positivt på framtiden vad gäller det Svanenmärkta utbudet och tror att det finns potential för en ännu högre andel framöver.
* Siffran är ett medeltal för andelen Svanenmärkt under hela årets försäljning.
Mio:s tips till andra återförsäljare
- Genomför en strategisk insats för att skapa ett mer hållbart sortiment som möjliggör trovärdig hållbarhetskommunikation. Tänk ”sortiment först – hållbarhetskommunikation sen”.
- Svanenmärk redan befintliga storsäljare i ditt sortiment.
- Kommunicera och marknadsför dina Svanenmärkta produkter kontinuerligt, och inte minst kreativt.