Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Rudolph Care: Det behövdes en aktör som sätter ribban högt

Rudolph Care: Det behövdes en aktör som sätter ribban högt

Hållbarhet måste stå i fokus i branschen. Svanen har bidragit – och utmanat.

Andrea Elisabeth Rudolph skapade hudvårdsmärket som hon själv saknade på marknaden.
– Många konsumenter fokuserar på hur saker tillverkas, men alltför lite på hur saker lämnar oss. Både i oss och i naturen. Så vi behövde verkligen en stark aktör som kunde sätta ribban högt och ge stor trygghet. Och om jag ska vara helt ärlig kunde jag bara hitta en – och det är Svanen.

Andrea Elisabeth Rudolph

Grundare av Rudolph Care

Historien bakom Rudolph Cares verksamhet bygger på frustration. Frustration över att inte kunna hitta ordentliga hudvårdsprodukter som samtidigt var lyxiga, mer hållbara och en glädje att använda. Och frustration över skönhetsbranschens många ogenomskinliga produkter och budskap. Detta fick Andrea Elisabeth Rudolph att ta saken i egna händer och grunda Rudolph Care – och på så sätt omvandlade företagets grundare sin frustration till handling:

– Jag ville skapa ett koncept som ingen tidigare hade sett. Jag ville hitta den där punkten där man visar omtanke både för konsumenten och världen, och samtidigt skapar något effektivt och lyxigt som tillfredsställer alla sinnen.

Svanen på uppdrag

Rudolph Care har också ett större uppdrag – att förändra världen. För att genomföra detta har Rudolph Care bland annat valt att satsa på Svanen, eftersom certifieringen granskar hela produktens livscykel. Svanen bidrar också med något som Andrea själv har efterfrågat som konsument, nämligen transparens.

– Vi litar på att det som finns på hyllorna är bra – men så är det inte alltid. Och när man blir medveten om det och försöker tyda ingredienslistor för att göra rätt val, är de flesta av oss ganska vilsna. Så därför jag älskar certifieringar – de gör det enkelt för konsumenter att göra bra val, säger Andrea Elisabeth Rudolph.

Hon tillägger att det är viktigt att certifieringen är opartisk, eftersom företaget då inte kan påstå vad som helst. Certifieringen innebär att en tredje part säkerställer att företaget faktiskt lever upp till det de säger. Andrea säger att hon hoppas på att även inspirera andra företag att göra skillnad.

En kärleksrelation med utmaningar

Svanen är en viktig faktor för Rudolph Care, men det kräver hårt arbete. Kraven för Svanen utvärderas och skärps kontinuerligt så att de ständigt följer den senaste kunskapen och utvecklingen på marknaden. Det innebär att en certifiering är tidsbegränsad. När nya krav införs måste tillverkarna dokumentera att deras produkter uppfyller de nya kraven. Därför är det ibland en kärleksrelation full av utmaningar.

– Det beror på att kraven så extremt svåra att leva upp till, och att de hela tiden skärps. Det kan vara superfrustrerande, men det ger också en enorm trygghet att kraven utvecklas i takt med ny kunskap. Det går inte att slå sig till ro och det är tufft varje gång kraven ändras – men det är också fantastiskt när allt faller på plats, säger Andrea.

Framgång som öppnar nya dörrar

Det hårda arbetet har verkligen lönat sig. Detta understryks av det faktum att Rudolph Care har utsetts till Børsen Gazelle, en utmärkelse som delas ut av den danska affärstidningen Børsen, fem gånger. Utmärkelsen delas ut till snabbväxande företag som minst har fördubblat sin omsättning under en fyraårsperiod. Enligt Andrea Elisabeth Rudolph kan detta förklaras ganska enkelt: de skapar högkvalitativa produkter som levererar det de utlovar.

Den stora framgången innebär också att Rudolph Care är redo att expandera till nya marknader. De har länge upplevt efterfrågan från utlandet, men har varit återhållsamma eftersom företaget måste växa i en takt där alla kan hänga med.

– Det har varit viktigt för oss att det sker gradvis och att vi har full kontroll över alla processer. Vi är noggranna med allt vi gör i hela företaget, och det ska vi fortsätta vara. Vi ville vara helt redo – och det är vi nu, säger Andrea.

Envishet, mod och tålamod

Rudolph Care har varit en drivande faktor för att få in mer hållbarhet i skönhetsindustrin. Det har krävt lika delar envishet, mod och tålamod. Andrea säger att det inte alltid är lätt att vara först och att det är enklare att följa i andras fotspår, men att hon tycker att gamla, invanda arbetssätt behöver utmanas. Hon säger också att alla branscher kan förbättra sig när det gäller att ta ansvar för människor och natur, även om det är svårt.

Även om det är svårt, så finns det finns dock många fördelar med att vara pionjär:

– Om man är först med en certifiering har man ett försprång. Man får möjlighet att sticka ut och får också en marknadsföringsmässig fördel. Samtidigt ger Svanenmärket ett tredjepartsgodkännande som visar att man gör saker på rätt sätt – och det ger trovärdighet, vilket är viktigt för konsumenterna.

Fakta om Rudolph Care

  • Har varit Svanenmärkt sedan 2009
  • Majoriteten av vårdprodukterna är Svanenmärkta
  • Företaget har utsetts till Børsen Gasell 5 gånger
  • Produkterna säljs i Danmark, Norge, Frankrike och Spanien, samt på Rudolph Cares webbshop

Svanens krav för kosmetik

Läs mer här

Hitta alla Svanenmärkta produkter från Rudolph Care

Hitta produkter här