Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Sminkuppropet

Medveten skönhet - Ett upprop för fler Svanenmärkta skönhetsprodukter

Nu startar Miljömärkningen Svanen sin första stora kosmetikakampanj. Den innehåller traditionell annonsering, ett bloggupprop och ett seminarium med trendanalytiker Cay Bond som riktar sig till producenter av kosmetika.

- Vi vet att efterfrågan på miljömärkta produkter inom skönhetsområdet ökar. Nu måste vi bara få fram fler produkter så att utbudet motsvarar efterfrågan, säger Nancy Holm, PR- och kommunikationschef på Svanen.

- Vi ber helt enkelt bloggare och deras läsare om hjälp att få fram Svanenmärkt kosmetika, genom att skriva under vårt sminkupprop. I dag är intresset från producenterna alldeles för dåligt och vi vill med uppropet demonstrera för dem att behovet av miljöanpassade skönhetsprodukter finns hos konsumenterna, säger Nancy Holm.

Svanen har aldrig tidigare gjort någon aktivitet tillsammans med bloggare. Nu kommer utvalda bloggare inom mode, skönhet och hälsa att få tomma sminkförpackningar – med uppmaningen att hjälpa till att fylla förpackningarna med ”bra innehåll” genom att sprida och skriva på sminkuppropet.

Förutom blogguppropet innehåller kampanjen följande:

  • Seminarium ”Medveten Skönhet” med Cay Bond på Operaterrassen den 5 maj.
  • Annons i DN den 5 maj där konsumenter uppmanas att efterfråga Svanenmärkta produkter när de ska köpa kosmetika och skriva under sminkuppropet.
  • Annons i branschtidningen Kosmetik den 13 maj där producenter uppmanas att Svanenmärka sina produkter
  • Sminkupprop på Facebook

Svanenmärkt kosmetika minskar utsläpp av miljö- och hälsoskadliga ämnen, främjar ämnen som lätt bryts ned i naturen, ger effektiva och dryga produkter samt minskar miljöbelastningen från förpackningar.