Svanen är en heltäckande miljömärkning som tar hänsyn till alla miljöproblem som finns kring en vara eller tjänst. Krav på energieffektivitet och förnybar energi är en röd tråd i våra produktkrav.
Exempel på områden där Svanen ställer klimatkrav är på tjänster som Svanenmärkta hotell, butiker och tryckerier. De måste klara krav på energieffektivisering för att bli Svanenmärkta och de som väljer förnybara energikällor till uppvärmning och el av anläggningen premieras.
Till årsskiftet kommer kraven för Svanenmärkta butiker att skärpas och i det arbetet har vi tagit fram ett särskilt beräkningsverktyg för energi. Det nya Energiverktyget visar butiker hur de kan minska sina energikostnader och klimatpåverkan. Om alla butiker inom de fyra stora butikskedjorna lyckas nå upp till Svanens energimål kan koldioxidutsläppen minskas med lika mycket som vad 120 000 bensinbilar släpper ut på ett år.
– Det här är ett helt nytt sätt att presentera information om energieffektivitet och miljöbelastning på. Verktyget tar hänsyn till butikens hela energibehov – från belysning och öppettider till antal kycklinggrillar och parkeringsplatser, säger Per Sandell, produktansvarig på Svanen.
Energieffektiva Svanenmärkta hus
Nu går det att Svanenmärka flerbostadshus och här är klimatanpassning ett av de viktigaste kraven. Dåliga fönster kan orsaka mer än en tredjedel av energiförlusterna i en villa. Därför ställer Svanen krav på att ett Svanenmärkt fönster ska ha hög värmeisoleringsförmåga.
Koldioxidkrav på papper
Ett annat exempel på hur Svanen ställer klimatkrav är för papper. Här begränsas energianvändningen vid produktionen och Svanen kontrollerar också mängden utsläpp av koldioxid från energianvändningen.
Klimatsmarta stearinljus
De flesta ljus är tillverkade av paraffin bidrar till växthuseffekten när de brinner. Svanenmärkta ljus måste vara tillverkade av förnybart stearin som inte bidrar till växthuseffekten. Om alla svenska konsumenter övergår till Svanenmärkta stearinljus skulle det minska våra koldioxidutsläpp lika mycket som om vi tog bort 15 000 bensinbilar från vägarna.
Konsumenter kopplar Svanen och klimat
En färsk undersökning visar också att Svanen ligger högt upp när konsumenter får peka ut märken som de tycker står för ett bra klimatval. Svanen hamnade bara någon procentenhet efter Energiklassmärkningen och Bra Miljöval som kom överst på frågan om vilka märken som konsumenterna ansåg sitta på ”produkter som är bra ur klimatsynpunkt”. Undersökningen genomfördes i november 2009 av Respons Analyse i Oslo på uppdrag av Nordisk Miljömärkning.
Samma undersökning konstaterar också att konsumenter använder Svanen som hjälp att göra ett bra klimatval främst vid köp av tvättmedel (76 %), vid köp av toalettpapper (52 %) och vid köp av vitvaror och elektronik (10 %).