– Varför kan inte vi göra en sån där, undrade Papstars tyska vd under en middag och pekade på linneservetten som låg på tallriken framför honom. Några år senare hade han fått som han ville. Då lanserades den numera Svanenmärkta serien Royal Collection – som en linneservett fast ändå inte.
Chanserna att Papstars Royal Collection plockas fram på studentfester, bröllop och födelsedagar är säkert goda. År av experimenterande har lett fram till en stark men samtidigt mjuk och len servett som riktigt andas festligheter. Och trots att den är gjord av papper påminner den mycket om en linneservett.
Sedan grundandet har Papstar genomsyrats av ett tydligt och genomtänkt miljöarbete. Företaget blev tidigt marknadsledande inom papperstallrikar och andra engångsartiklar i Tyskland. Men då de tyska miljö- och kvalitetskraven varierar mycket mellan de olika regionerna var det viktigt att från början hålla en hög nivå och samtidigt hitta mer hållbara sätt att tillverka sina produkter på. Att Papstar nu är först med att Svanenmärka en fin-servett känns därför som ett naturligt steg och i linje med företagets miljöarbete.
– Det känns fantastiskt roligt att se Svanenmärket på våra Royal Collection-servetter. Svanenlicensen ser jag som ett kvitto på att vårt miljöarbete fungerar, säger Papstars svenska vd, Nico Kemper och fortsätter:
– Royal Collection är redan en helt unik servett med tanke på den goda absorberingsförmågan och även den egenutvecklade trycktekniken. Svanenmärkningen gör den nu ännu mer unik.
Royal Collection finns i fem olika storlekar och i en mängd olika färger vilket gör att det går att duka upp ett Svanenmärkt bord till vilken högtid som helst.
– Vi kan nu erbjuda så många olika mönster och färgkombinationer att flera av våra kunder tycker det är lättare och mer effektfullt att variera sina servetter i stället för att köpa nya blommor eller gardiner, säger Nico Kemper.
De numera Svanenmärkta servetterna har funnits i butiker, restauranger och på hotell sedan 2001 men har genom åren genomgått många förändringar.
– För mig känns det som en helt ny servett men våra kunder har varit oss trogna genom åren. Genom Svanenmärkningen både tror och hoppas vi att fler ska hitta vår servett i butikshyllan och hos grossister, säger Nico Kemper.