Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Stort intresse för CSR på miljöseminarium

I början av januari bjöd Städbolaget Inspira och Svanen in till ett seminarium om kopplingen mellan miljö och CSR. Representanter från några av Sveriges främsta företag inom sina respektive branscher berättade kort om hur de jobbar med miljö och socialt ansvarstagande. Lyssnarna fick många konkreta bra tips på hur de kan jobba integrerat med miljö och CSR.

CSR – Coroporate Social Responsibility eller idén om att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället ur ett miljömässigt och socialt perspektiv – är inte ett alldeles lätt begrepp att förhålla sig till som företagare. Därför bjöd Svanen tillsammans med Inspira, som sedan många år erbjuder Svanenmärkta städtjänster, in till ett seminarium på Svanenmärkta Scandic Malmen i Stockholm. Handfasta och konkreta tips till ett lyckat CSR-arbete stod högt upp på agendan.

Per Lindell, strategisk inköpare från Skandia, tryckte på vikten av att ta miljö- och socialt ansvar vid upphandlingar. Charlotte Klärre visade på de fördelar som Inspiras Svanenmärkning gett i allt från minskad kemikalieanvändning till goda affärer. Inger Mattson, hållbarhetschef på Scandic, berättade om hotellkedjans medvetna och strategiska arbete med hållbarhetsfrågor. 

Några sammanfattande tips:

  • Ta ansvar vid din upphandling – köp miljömärkta varor och tjänster. Och se till att dina leverantörer delar ditt företags värderingar vad gäller ansvarsfullt företagande.  
  • Miljö + Samhällsansvar= Hållbarhet
  • Fråga dina medarbetare och leverantörer. Samordna ansvaret och låt det bli lösningen på problemet.
  • CSR handlar om att arbeta med miljö, samhällsansvar och engagemang. Men det handlar minst lika mycket om medarbetaransvar, hälsa och säkerhet.
  • För att nå framgång är det viktigt att på ett planerat sätt bygga in social och miljömässig hänsyn i affärsverksamheten samt att leva upp till och överträffa de legala skyldigheter företaget har gentemot sina intressenter.