Birgitta Ohlsson betonade vikten av att vara tydlig, långsiktig och ha ett starkt budskap när hon talade om sociala medier och konsumentpolitik inför Svanens inbjudna gäster på ett seminarium på Operaterrassen den 11 november 2011.
– Man måste ha ett starkt budskap för att nå ut i sociala medier. Jesus fanns inte på Facebook, Muhammed hade ingen blogg och Buddha twittrade inte. Trots detta har de genom ett tydligt budskap och ett starkt engagemang lyckats nå miljarder anhängare över hela världen, säger Birgitta Ohlsson.
Som EU- och konsumentminister ansvarar Birgitta Ohlsson för de båda miljömärkningarna Svanen och EU Ecolabel. Genom att vara en flitig användare av Twitter, Facebook och ha en egen blogg birgitta.nu bygger hon sedan flera år framgångsrikt det egna varumärket. Det är alltid hon själv som skriver inlägg på Twitter och Facebook. Annars menar hon att det blir det som ett falskt leende.
– För att ett företag ska vara framgångsrikt krävs det att det har starka värderingar som fungerar som en kompass i en turbulent värld. Det är också viktigt att kommunicera sina värderingar på ett tydligt sätt och att alltid följa en röd tråd. Det handlar mer om att visa att man lever som man lär.
Man får dock inte överskatta de sociala mediernas grad av påverkan. 60-70 procent av våra köpbeslut kommer från rekommendationer från det personliga nätverket. Sociala medier kan aldrig bli ersättare för det personliga mötet.
Vi har sammanfattat Birgittas presentation i 4 goda råd till marknadsförare som vill skaffa ett starkt varumärke via sociala medier:
- Ha ett starkt budskap
- Arbeta successivt och långsiktigt
- Kommunicera dina budskap tydligt
- Skaffa ett personligt språk
Följ Birgitta Ohlsson på Twitter, Facebook och egna bloggen birgitta.nu