Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Veidekke Bostad lockar kunder med storytelling

När man letar efter en ny bostad bryr man sig i första hand om var huset ligger.
– Att skildra intressanta personer och företag som bor eller verkar på en plats fungerar bättre än förskönande reklam när man vill locka nya kunder, säger Martin Palacios, marknadsstrateg på byggföretaget Veidekke Bostad.

Martin Palacios var en av talarna på Svanens seminarium " Brand management – hur passar de sociala medierna in?" den 11 november på Operaterrassen i Stockholm. Martin berättade om hur viktigt det är att ha en dialog med sina kunder under hela byggprocessen. För Veidekke handlar dialogen alltid om platsen.

– Majoriteten av våra kunder bor i närheten av fastigheterna de bygger. Därför är det viktigt att gestalta platsen som den är och bekräfta de människor som bor där. I tidigare reklam hade vi ofta en skön kille i kavaj som höll en snygg tjej i handen. Men de som bor i närområdet vet att dessa personer inte finns på riktigt och hela bilden vi försökte måla upp kändes förljugen, berättar Martin.

Veidekke bestämde sig för att arbeta med storytelling och anställde en journalist som fick i uppgift att berätta om platsen och intressanta personer där. Istället för att skildra den sköna killen i kavaj valde de att berätta om tatuerarstudion i Högdalen, fotbollsklubben eller en annan aktör som på ett genuint sätt porträtterar platsen.

Alla berättelser lägger de sedan upp på webb, Facebook och Twitter. Ur ett sökmotorperspektiv genererar dessa fler intressenter till Veidekkes projekt än traditionella annonser, och är alltså inte bara billigare utan också mer effektiva.

– Men den största vinsten med att jobba på det här sättet är definitivt att våra B2B-intressenter, till exempel kommunen vi bygger i, gillar vår beskrivning av platsen och ställer sig bakom den. Det vi trodde vi gjorde för att nå våra konsumenter blev istället ett lysande sätt att arbeta med våra B2B-kunder, avslutar Martin.

Följ Martin på @palace eller @veidekke_se