– Visst ska företag vara vinstdrivande, men det handlar också om att göra skillnad, säger Christina Lampe Önnerud och hennes klingande dalmål går rätt in i hjärtat på publiken på Svanens seminarium Modernt, medvetet och modigt i maj i Stockholm.
Hennes drivkraft att göra skillnad har lett till att hennes uppfinning, Boston Powers Svanenmärkta batterier, idag säljs över hela världen.
– Jag ville göra batterier som var hållbart producerade, med bra prestanda och som var säkra. De skulle hålla länge, jag är emot det "slit och släng" som är idag; du lägger mer pengar på nya batterier än vad din laptop har kostat. Vi har dragit in 400 miljoner dollar på det konceptet, det är väl coolt? säger Christina Lampe Önnerud.
Hon startade sin bana i Uppsala där hon läste kemi och fick vara med om och forska fram de första smartphonebatterierna av lithium-jon. Sedan värvades hon till forskning vid prestigefyllda MIT, Massachusetts Institute of Technology i Boston, tillsammans med maken. De fick två barn och karriären rusade på för Christina.
Christina hade, 1990 genom Arthur D Littlke, varit med i 100 säkerhetsundersökningar där det förekommit otäcka explosioner, till exempel för en pojke vars mobilteelfonbatteri exploderade i byxfickan. Då Christina ifrågasatte varför säkerheten inte var viktigare möttes hon av kortsiktigt vinsttänkande. Det var en av orsakerna som fick henne att satsa på ett eget företag.
Hon satte igång i vagnslidret hemma i trädgården och utvecklade ett batteri som producerats med hänsyn till både miljö och människor och som var säkrare och mer pålitligt.
Till sitt batteri letade hon över hela världen efter ett sätt att märka skillnaden, hon sökte en miljömärkning som ställde tuffa krav på just lithium-jonbatterier – och hittade Svanen hemma i Norden.
Svanen eller Nordic Ecolabel, på engelska, gav henne nya kunder i USA, HP till exempel. Nu har företaget flyttat från den ekonomiska krisens USA till en ny marknad i Asien, där man med regeringens hjälp byggt fabriker som sysselsätter tusen människor i Taiwan och Kina.
De grönfärgade batterierna säljs med Svanenloggan till elbilar. Medvetna konsumenter är beredda att betala mer för ett gott miljösamvete. Men framför allt är offentlig sektor en stor beställare som driver på utvecklingen av miljöteknik. Något som inte är fallet i Europa och USA.
– Här i västvärlden står det mer stilla, det sägs en massa vackra ord men ingen gör något reellt inför klimatutmaningen. Om till exempel många kommuner och landsting satsade på elbilar med våra batterier så skulle vi direkt bygga en fabrik här i Sverige, säger Christina.
Ett exempel är Saab, där Boston Powers batteri togs fram till en eldriven herrgårdsvagn under Victor Müllers ledning. Men till skillnad från till exempel Kina, där stat och kommun beställt tusentals elbilar och subventionerade bygget av en batterifabrik så rann de svenska elbilsdrömmarna snabbt ut i sanden. Liksom möjligheten att vinna andelar på en global batterimarknad som förväntas omsätta 250 miljarder dollar 2012.
Christina tycker att Sverige skulle vara ett modelland inom hållbarhetsarbetet för andra länder, här finns både kunskap och konsumenttryck.
– Det handlar om att hitta nya lösningar, att titta på problem och att bjuda in människor från olika håll. Forskare och entreprenörer står beredda men det gäller för politiker att bilda policies, säger Christina, som själv har erfarenhet av olika kunskapspaneler inom ramen för World Economic Forum i Davos.