Enligt en färsk rapport från Nordiska Ministerrådet är miljömärkning både möjlig och lönsam för företag, inte bara i storstäderna, utan också i mindre samhällen. Här visar vi upp fem exempel från Sverige. Vi börjar hos kosmetikaföretaget Rosenserien i Valdemarsvik.
Carina Swartz fick ta emot Svanencertifikatet ur Karin Carlsson från Miljömärkning Sveriges hand.Rosenserien AB, eller RS Biokosmetik AB som företaget formellt heter, grundades 1984. Redan från början planerades Rosenserien bli ett naturligt alternativ för hållbar hudvård och skönhet. För att leva upp till detta behövdes det en tredjeparts certifiering. Det fanns flera märken att välja emellan, men hos Rosenserien såg man Svanen som den kvalitetsstämpeln som behövdes, bl.a. eftersom hela 98 % av befolkningen i Sverige känner till Svanen och vet vad märket står för. Samtidigt blir Svanen ett otroligt bra marknadsverktyg.
Nya rutiner tar tid
Det tog nästan ett år att göra de första produkterna klara för certifiering. Det tar tid att lära sig nya rutiner, och i kosmetikbranschen är det väldigt komplicerat att se till att alla råvaror lever upp till kraven. De första produkterna fick Svanen 2010 och idag är femton av Rosenseriens hudvårdsprodukter Svanenmärkta. Företaget jobbar på att få hela sitt sortiment Svanenmärkt. "Jo, det tar tid. Man får ha lite tålamod", enligt Carina,Rosenseriens ägare.
Beredd för kosmetikförordningen
Rosenseriens produkter tillverkas
vid fabriken utanför Östersund.Den största delen av EU:s nya förordning om kosmetiska produkter träder i kraft i juli 2013. Den kunskap och dokumentation som Rosenserien redan byggt upp i arbetet med Svanen gör att företaget i stort sett är redo för detta. Här är Svanenmärkningen en klar fördel.
Processen kunde förenklas
Det är ingen lätt uppgift för ett mikroföretag i kosmetikbranschen att skaffa allt som Svanen kräver, inte bara första gången utan också när kriterierna uppdateras. Då måste man i själva verket börja om från början, möjligen hitta nya råvaror, revidera recept o.s.v. Detta kräver väldigt mycket dokumentation som skulle kunna göras enklare, t.ex. genom att Svanen tillhandahåller lite grundinformation om tillgängliga råvaror m.m. Anpassning till de allra nyaste kriterierna kommer i Rosenseriens fall att ta ett helt arbetsår. Det fungerar naturligtvis inte att en av de 5 anställda jobbar heltid med detta. Därför har man hyrt in konsulter för att hjälpa till. Allt det här kunde kanske göras lite lättare för de minsta företagen.
Svårt att undvara doften
Rosenserien deltog i Stockholm Green Festival i Kungsträdgården tillsammans med Svanen 2011Carina tycker att Svanens kriterier i stort är bra, men de känns verkligen tuffa m.h.t. doftsättning. Kunderna är mycket känsliga när det gäller dofter, de vill att produkten doftar lika bra som förr. Det är i praktiken nästan omöjligt att sälja en doftfri kosmetikprodukt, trots att det inte finns någon som helst koppling mellan doft och verkningsgrad!
Bra handledare och rimliga avgifter
Carina är väldigt nöjd med handledarna i miljömärkningssekretariatet som har hjälpt till mycket i hela processen och lagt ner en hel del arbete på att utreda enskilda frågeställningar. Avgifterna till Svanen är mycket rimliga i ljuset av detta. "Det är många som tror detta är dyrt, men så är detinte alls", säger Carina. "Det som var dyrast var att ändra förpackningar"!
Mycket PR!
Rosenserien har fått extra stor uppmärksamhet i medierna p.g.a. Svanenmärkningen, vilket har ett extra stort värde för ett litet företag. Däremot har man inte märkt någon ökning i intäkterna än. Vinsten är alltid svår att mäta, men det finns tecken på att konkurrenterna gått ner i omsättning under det senaste året, samtidigt som Rosenserien har ökat lite i omsättning. Arbetet med Svanen har också givit bättre rutiner och mer kvalitet. Företaget har bättre koll på allting nu, helt enkelt.
Rekommenderar? Absolut!!
Carina rekommenderar absolut Svanen till andra företag. Trots att det varit tufft ibland har märkningen utan tvekan gynnat Rosenserien. Annars skulle de inte varit med från första början.
Årets superföretag – två år i rad
Rosenseriens huvudkontor ligger i Valdemarsvik och tillverkning sker i Östersund och Strängnäs. Årets guldäpple 2008 tilldelades Rosenserien som valts till årets naturkosmetikprodukt av personal inom hälsofackhandeln. Rosenserien valdes av Tidningen "Veckans Affärer" som Årets Superföretag två år i rad i Sverige, 2010 och 2011. Ett superföretag är ett aktiebolag som sticker ut i sin bransch och slår sina konkurrenter på alla viktiga punkter, som växer snabbare, har större lönsamhet m.m. Rosenseriens produkter säljs och används på salonger, spaanläggningar, hälsokostbutiker och vid hemförsäljning i hela Sverige samt i Finland, Danmark och Estland. Carina Swartz är företagets ägare och VD.