Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Nya aktörer för hållbarhet

Svanen välkomnade tre nya företag på Berns i fredags där vi arrangerade ett seminarium om konsumenter och hållbarhet.

Ekobanken är ny medlem i Svanens nätverk för inköp med omtanke. Ekobanken arbetar nu på att ta fram extra förmånliga villkor för bolån för de som köper Svanenmärkta hus och lägenheter.

– De kunder som gör ett hållbart val och väljer Svanenmärkta små- och flerbostadshus ska få lägre ränta, säger Magnus Wallin, rådgivare på Ekobanken. 

Ekobanken har tidigare finansierat byggprojekt där det har funnits ekologiska och sociala mervärden, och gått igenom de märkningar som finns.  

– Vi väljer Svanen som ett  naturligt första steg eftersom det är en välkänd märkning med hårda krav. De andra märkningarna Breem, Leed och Miljöbyggnad är inte så kända, men vi kanske kommer att ta med dem i ett senare skede, säger Magnus Wallin.

NCC fick ta emot ännu ett licensbevis då de har klarat Svanens krav för småhus. Sedan tidigare har de licens för flerbostadshus: 

– Behovet av nya bostäder är stort, framförallt i storstäderna. Utöver bostadsrätter och hyresrätter ser vi även en stor potential för småhus. De småhus vi har utvecklat är ett mycket bra exempel på de miljöanpassade bostäder som våra kunder efterfrågar. Att hela byggsystemet nu Svanenmärks är oerhört positivt, då vi tror att Svanen har hög kännedom hos våra småhuskunder, säger Susanne Ekosander, NCC Boende.

CanonCanon Svanenmärker några av sina kontorsmaskiner, satsningen är en anpassning till svenska förhållanden.

– Det finns många likheter mellan Blue Angel, Energy Star och Svanen inom vårt område vad gäller energikrav, men vi genomför detta nu eftersom Svanen är mer känt bland svenska användare och konsumenter, säger Linda Elmén, miljöchef på Canon Svenska AB, i ett pressmeddelande.

De tre företagen uppmärksammade på seminariet Slaget om den moderna, medvetna, modiga konsumenten. Kaj Török från Futerra Communication berättade om hur man kommunicerar erbjudanden till olika typer av mer eller mindre medvetna konsumenter. Oksana Mont, Lunds universitet och Sveriges enda professor i hållbar konsumtion, berättade om de myter som hindrar en hållbar konsumtion.

Översta bilden: Ragnar Unge (vd Svanen) och Magnus Wallin på Ekobanken till vänster; Ragnar Unge (vd Svanen) och Susanne Ekosander NCC Boende till höger.

Bild i texten: Ragnar Unge (vd Svanen) och Linda Elmén, Canon Svenska AB.