I vintras tillbringade vi några timmar i vårt konferensrum där vi satt och delade på tamponger, blöjor och bindor. Varför gjorde vi det kan man undra? Jo, för att kontrollera att de uppfyller våra krav.
Under två dagar dissekerade vi Svanenmärkta hygienprodukter i olika lager för att få fram de delar som innehöll polymerer. Polymerer är ett plastmaterial som i blöjor t ex är det som suger upp kisset och kapslar in det så att blöjan, trots att den är full med kiss, ändå känns torr Det kan också finnas polymerer i det yttersta skiktet i tamponger, bindor och blöjor. I blöjor är det vanligt med flera skikt av olika polymermaterial.
De polymerlager som plockades ut skickades sedan iväg till ett analys- och testlaboratorium för att kontrollera att de uppfyller Svanens polymerkrav. I analysen upptäcktes att en produkt innehöll för höga halter av tennorganiska föreningar. Detta reagerade vi så klar på, men ibland kan produkter/material kontamineras, dvs smittas av obehöriga ämnen, efter vägens gång och för att försäkra oss om att så inte var fallet utfördes nya tester på produkten. De nya testerna visade att produkten klarade våra gränsvärden och alltså kan just det provet ha blivit kontaminerat innan det nådde testlaboratoriet.
– Det var otroligt pillrigt att demontera produkterna. Särskilt blöjorna var svåra att få isär utan att materialdelarna gick sönder. Det var både roligt och spännande att få följa hela processen från, demontering och provtagning till uppföljning av resultaten, säger Ann Strömberg, ansvarig för Hygienprodukter på Svanen i Sverige.
Innan en vara eller tjänst blir Svanenmärkt kontrollerar vi att de uppfyller våra krav. Men vi kontrollerar också att varan eller tjänsten fortsatt uppfyller kraven även efter det att vi godkänt den. Detta kan ske genom besök på plats i en fabrik eller på ett serviceställe, genom att vi slumpmässigt plockar varor från återförsäljare och skickar dem för analys eller genom att vi begär in dokumentation från tillverkaren.
Innehavaren av en Svanenlicens är skyldig att rapportera alla förändringar i verksamheten som kan påverka om varan eller tjänsten uppfyller våra krav. Det kan t ex röra sig om byte av tvålleverantör på ett hotell, nya städrutiner i en matbutik, nytt produktionsställe för en möbel eller ändring av recept för ett tvättmedel. I de allra flesta fall kommer licensinnehavaren ihåg att rapportera dessa ändringar, men i enstaka fall kan det hända, ofta i samband med utbyte av personal, att det glöms bort och därför har vi ett system för efterkontroller av Svanenmärkta varor och tjänster. Allt för att försäkra oss om att de varor och tjänster som säljs som Svanenmärkta vid alla tidpunkter också är just Svanenmärkta!