Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Nordens miljöministrar hyllar Svanen på 25-årsdagen

De nordiska ministerkollegerna lovordade Svanen när de på onsdagen firade Svanens 25-årsjubileum i Stockholm.
– Svanen är ett nordiskt "super-brand", säger Islands miljöminister Sigurður Ingi Jóhannsson, till norden.org.

Det började med miljökriterier för batterier och kort därefter hade även de två första produkterna, ett kopieringspapper och ett tvättmedel, Modo Balans och Via Color, klarat Svanens krav. 25 år senare sitter den gröna Svanen på omkring 18 000 produkter och nästan alla i Norden, närmare bestämt 91 procent, känner till märket. Det gör Svanen till ett av världens mest lyckade miljömärken.

De nordiska miljöministrarna, som i veckan träffades under Nordiska Rådets session i Stockholm, menar dock att Svanen aldrig skulle ha blivit den succé den blivit utan folkets medvetna miljöval.

– Detta är ett praktiskt uttryck för konsumentmakt. De kan påverka näringslivet till att ställa om sig och producera mindre miljöbelastande produkter och tjänster. Det är på de enskilda individernas miljöengagemang som Svanen vilar, och det är på tron på den enskilda individen som märket också har sin grund, säger Norges klimat- och miljöminister Tine Sundtoft till Norden.org.

I dag går det att Svanenmärka 191 olika typer av produkter, allt från rengöringsmedel och datorer till restauranger och hela byggnader. Men de nordiska miljöministrarna är ändå inte nöjda med situationen.

– Vi vill att fler företag ska haka på miljötåget. Miljön blir viktigare för varje dag och det råder inga tvivel om att de som tar miljöhänsyn får en konkurrensfördel, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.