För att möta den stora efterfrågan på miljömärkta produkter lanserar Lidl en helt ny serie för hygienartiklar och tvättmedel där alla produkter klarar Svanens tuffa krav.
– Vi ser det som mycket positivt att en så stor aktör som Lidl tar steget att på bred front Svanenmärka sina produkter. I och med detta kan Lidl hjälpa till att driva utvecklingen framåt och ännu fler konsumenter erbjuds miljömärkta varor, säger Ragnar Unge, vd på Miljömärkning Sverige.
Serien säljs under Lidls eget varumärke, Sensitive, och består av artiklar som schampo, balsam, duschtvål, deodorant, body lotion, våtservetter och handtvål samt tvättmedel och diskmedel. Alla produkterna har visat att de klarar Svanens krav och att de därmed är skonsamma både mot miljön och mot människors hälsa.
– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda tio nya Svanenmärkta produkter. När vi tog beslutet att utöka Lidls miljömärkta sortiment bestämde vi oss för att börja med de varor som har stor påverkan på miljön, men också med basvaror som många av våra kunder efterfrågar. Hos oss ska det som konsument vara enkelt att göra ett hållbart val, säger Katarina Rosenqvist, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidls ambition är att vara med och bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion. Att öka andelen Svanenmärkta produkter i sortimentet ligger därför i linje med Lidls arbete mot ett mer hållbart sortiment. Lidl har också lanserat Svanenmärkta blöjor från sitt eget varumärke Toujours. Blöjorna uppfyller även kraven för Astma- och Allergiförbundet märkning.
Vill du veta mer om Lidl och deras miljö- och hållbarhetsarbete? Håll utkik efter nästa avsnitt av Svanenpodden där vi bland annat intervjuar Katarina Rosenqvist
För mer information, vänligen kontakta:
Josefine Pettersson, informatör på Lidl, 070-988 16 82, josefine.pettersson@lidl.se