Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Varför är svenska konsumenter inte lika giftfria som de danska?

Miljömärkning Sverige har i en ny rapport jämfört danska och svenska kosmetikavanor. Syftet med rapporten är att få kunskap om hur fler svenska konsumenter kan komma att välja kosmetiska produkter, som är bland de bästa för miljö och hälsa.

Danska konsumenter är mer medvetna om hur deras hälsa påverkas av vad det tvättar och smörjer in sig med. Rapporten Det danska badrumsfenomenet – varför är svenska konsumenter inte lika giftfria? presenterades i senaste avsnittet av Plånboken Sveriges radio P1.

Om du bor i Danmark finns det ungefär sex gånger så många miljömärkta hud- och hårvårdsprodukter att välja på.  

– Sverige ligger efter Danmark vad gäller hur medvetna konsumenter är om hur hur kosmetika påverkar miljö och hälsa. Vi tror att en av orsakerna är att konsumentrörelsen i Danmark är väldigt stark och att den har haft fokus på kemi i vardagen. Forbrugerrådet Tænk  arbetar mycket aktivt med kemi-frågan. 210 000 danska konsumenter har laddat ner deras app Kemi-luppen, som scannar produkter och ger betyg utifrån hur de påverkar hälsa och miljö. Frågorna har även fångats upp av politiker och av media i större utsträckning än i Sverige, säger Anna Norberg, pressansvarig på Miljömärkning Sverige.

En bakomliggande historisk orsak till att ”kemi-oron” vuxit sig större bland danska konsumenter är att Danmark är ett jordbruksland med debatt kring föroreningar av vattnet från jordbrukskemikalier, och hur dessa påverkar hälsan. I Sverige har stora naturtillgångar, som skogen, bidragit till att miljö och konsumentrörelsen generellt mer har fokuserat på att värna naturen,  snarare än att värna människan. 

Hur ska svenska konsumenter bli mer medvetna? 

– Vi vill till exempel satsa mer på att samarbeta med handeln. Vi vill att de breddar sitt utbud och gör det enklare för konsumenterna att hitta miljömärkta produkter. Vi har också bra kanaler genom de 1 100 företag som har licens för olika Svanenmärkta varor och tjänster. Om vi får dem att exempelvis välja Svanenmärkt tvål kan vi påverka alla deras anställda att ta hem den goda vanan att välja miljömärkt, säger Anna Norberg, pressansvarig, Miljömärkning Sverige.

I planerna ingår också att samarbeta med miljö- och konsumentrörelserna. Närmast kommer Naturskyddsföreningens kampanj Tvålutmaningen, som ingår i Handla miljövänligveckan (vecka 40). Svanen, EU Ecolabel och Bra Miljöval (Naturskyddsföreningen) är bland de tuffaste märkningarna i världen, så kallade Typ 1 märkning.    

Ladda ner rapporten här

Frågor och svar om Svanenmärkt kosmetika

Läs mer i Svanens kriterier här