Green Friday med Svanen
Idag har vi, som motpol till Black Friday, bjudit in kunder, upphandlare, inköpare och nätverksmedelemmar till en inspirationsdag om hållbara varumärken och konsumenters vilja att välja rätt. Dagen innehöll många intressant talare och nyttiga budskap.
Nya utsikter och insikter för att komma över ”The Green Gap”.
Christian Quarles, marknadschef på Miljömärkning Sverige och Petra Blixt, chef affärsutveckling United Minds
Christian och Petra berättade om ”The Report 2018 - sustainable consumerism in the Nordic countries”. Den ger dig konkreta tips om fyra strategier som får konsumenterna att göra fler hållbara val och företag att växa hållbart. Majoriteten av de nordiska konsumenterna anser att det är individen som har störst ansvar för att skydda miljön och att det är de egna valen som gör skillnad. Trots det så tycker 7 av 10 att deras val inte är så hållbara som de skulle vilja. Det finns ett ”green gap” mellan vilja och agerande.
Svanen + Svan = Rätt driv för hållbarhet
Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation Preem och Charlotte Nordling, projektledare och kundansvarig Forsman & Bodenfors
Preem har lyckats framställa världens första Svanenmärkta diesel: Preem Evolution Diesel Plus, som minskar koldioxidutsläppen med 44 % då den tillverkas av förnybara råvaran tallolja bland annat. Historien om drivmedelsproducentens arbete berättas av en engagerad Gunde Svan, själv skogsägare.
Från Kumla till Bryssel en hållbar resa med EU-Blomman
Magnus Ericson, Vd på Kavat
Kavat, ledande tillverkare av EU-Blomman-märkta skor, har tagit ett rejält kliv för att bidra till en hållbar livsstil och en cirkulär ekonomi. Magnus berättade om hur de har kunnat förena förnyelse, förändring och hållbar tillväxt. Företaget som startade 1945 i Kumla har expanderat utanför Sveriges gränser och var en av hedersgästerna förra året när EU-Blomman firade jubileum i Bryssel.
Kom med i Svanenfamiljen!
Maria Campos Björkqvist, marknadschef för Täby Park - Skanska
Skanska var först ut i branschen med att Svanenmärka hus 2005 och har därefter byggt många miljömärkta bostäder och snart den första skolan. De har gjort det enkelt för konsumenten att välja rätt, till exempel finns Svanenmärket med på varenda annons. Och bostadsbyggaren vill mer än så: de vill ”nudgea” de boende att ställa om till ett mer hållbart liv och påverka politiker att bygga hållbara städer. Maria berättade om hur budskap byggs med fakta, känslor och humor.
Glöm individualism- tänk eco-llectivism
Jacob Östberg, professor i PR & reklam vid Stockholms universitet
Vi vet vad vi borde göra, men vi gör det inte. Vi fick en inblick i vilka drivkrafter som styr konsumenterna. Varumärken är så mycket mer än bara ett märke- du är vad du köper. Trots att Sverige är ett av världens mest individualistiska länder styrs vi av sociala normer.
Dagen avslutades med certifikatsutdelning till nya licensinnehavare: ICEHOTEL, Pareto Asset management, Länsförsäkringar Sverigefond, Xact Kapitalförvaltning, Hesselby slott, Rosersbergs slottshotell, Ulfsunda slott, Åke Sundvall bygg.
Film från dagen kommer senare.