Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Nu blir det enklare att svana sitt liv!

Dags för Svana-partners att visa upp sig i hela Sverige

Vid busshållplatsen och på din mobil – du kommer att bli inspirerad att svana ditt liv var du än vänder blicken. För nu går startskottet för huvudkampanjen för ”att svana”. Brita Zackari inledde med en förkampanj och nu är det dags för Svana-partners att visa upp sig i hela Sverige.

Elva företag är med i huvudkampanjen: JM (hus), Länsförsäkringar (fond), Skanska (hus), ISS (städtjänst), Libero (blöjor), Varta (batterier), Idun (torrschampo), ), Hilding Anders (säng), Arvid Norqvist (tvättmedel),Marbodal (kök) , Movehome (hus).

Svana är ett samlingsord för alla hållbara handlingar – stora som små. Det kan vara att åka kollektivt, låta bli att köpa något, köpa pre-loved kläder eller välja Svanenmärkta varor och tjänster

Idag har människor kunskap om, och är intresserade av att ställa om till, en hållbar konsumtion. Men varför gör de inte det? En av orsakerna är att många upplever klimat- och miljöproblemen som överväldigande. Det leder till klimatångest och förnekelse och i värsta fall handlingsförlamning.

–- Vi vill ingjuta hopp i människor om att varje val räknas. Därför vill vi få människor att svana mer. Det är bråttom om vi ska nå miljö- och klimatmål; vi måste alla ställa om vår livsstil och leva mer hållbart. Så vi är väldigt glada över att ha med oss dessa elva företag när vi vill engagera fler till att svana och bland annat välja rätt produkter, säger Ragnar Unge, vd på Miljömärkning Sverige.

Varför vill vi etablera ett nytt ord för begrepp som redan finns?

– Vi tror att vi genom att etablera ett nytt ord kan få många att tänka till en extra gång och samtidigt känna att de faktiskt kan göra skillnad. Ordets makt är stor. ”Mitt språks gränser är min världs gränser ” (L. Wittgenstein) är bevingade ord som vi håller med om, säger Ragnar Unge.

Svana-kampanjen pågår januari till mars 2020. Dels i utomhusreklam, dels i digitala kanaler. Miljömärkning Sverige kommer arbeta med att engagera fler till att svana under resten av 2020.

Läs mer om kampanjen och inspireras till en mer hållbar livsstil.