Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Coop lanserar egna Svanenmärkta blöjor

Coop lanserar egna Svanenmärkta blöjor

Coop lanserar egna Svanenmärkta blöjor i ett språkutvecklande samarbete med Hatten förlag och Babblarna. Fokus är lagd på kvalitet och att samtidigt erbjuda blöjor till ett bättre pris för konsumenten vilket visar att miljömärkt inte behöver betyda ett högre pris.

Svanenmärkta blöjor med barnens favoriter i lekfull design inspirerar föräldrar att babbla med Babblarna och sina barn. Blöjorna uppfyller Svanens tuffa krav både för miljö och hälsa.

Den viktigaste miljöpåverkan från blöjor kommer från produktionen av materialen som ingår i blöjorna. Råmaterialen är cellulosamassa, bomull och olika plastdelar. Den cellulosamassa som används till Babblarna-blöjorna är FSC-certifierad från ansvarsfullt skogsbruk och förpackningen innehåller minst 50 procent bioplast enligt Coop.

Svanens krav innefattar även låg energiförbrukning, utsläpp till luft och vatten och kemikalieanvändning samt att bomullen måste vara ekologiskt odlad.

– Det glädjer oss att Coop som redan har ett stort sortiment av Svanenmärkta produkter väljer att utveckla detta ytterligare och dessutom till ett bättre pris så att fler människor har möjlighet att välja rätt i hyllorna, säger Christian Quarles van Ufford, Marknads-och Kommunikationschef på Miljömärkning Sverige AB.

Förutom att blöjorna klarat Svanens tuffa krav har de en design som tilltalar barnen med motiv av de populära Babblarna. Babblarna är kända för att stimulera barns tidiga språkutveckling.

Anneli Tisell, VD på Hatten Förlag och Babblarnas grundare. Förlaget startades 2007 och är idag hem till den största svenska barnprogramssuccén i modern tid.
– Det är i vardagens alla små stunder som tillfällena till utvecklande språklek finns. I samarbetet med Coop ser vi möjligheten att nå ut brett med inspiration och kunskap om språkutveckling för små och stora barn. Därför lanserar vi, i samband med Coops blöjlansering, webbplattformen Språkbyggarna som nås via QR-kod på alla blöjförpackningar och på skyltmaterial i Coops butiker. Där har vi samlat fakta, tips och inspiration om språkutveckling. Vi vill inspirera föräldrar till att babbla mer och vi vill ge dem verktygen, säger Anneli Tisell, VD på Hatten Förlag och Babblarnas grundare.

Kontakta mig för frågor