Svårt att hitta miljömärkt i bygghandeln
”Frågan är om man vid köp av golv ska vara nöjd med en potentiell mix av plast gjord på olja från Nigerdeltat, trä från illegalt avverkad regnskog, som toppas med cancerframkallande kemikalier.”
Den frågan ställde sig Beatrice Rindevall, miljöjournalist, när hon skulle köpa nytt golv. Hon upplevde att det var svårt att få information om de miljömärkta golven såväl i butik som på nätet. Efter att ha besökt tre bygghandlare hittade hon till slut sitt Svanenmärkta golv.
-Som konsument behöver du en miljömärkning som Svanen, som gör det enkelt att välja rätt. Annars skulle man behöva skriva en masteruppsats för att kunna sätta sig in i allt som rör golvet. Det är inte bara klimatutsläpp, farliga kemikalier och hänsyn till mänskliga rättigheter. Det är också faktorer som hur det är att gå på golvet och hur mycket ljus det reflekterar, säger Beatrice Rindevall.
Beatrice utgör en av alla de konsumenter som vill handla hållbara produkter i byggvaruhandeln. De blir allt fler. Svensk Handels hållbarhetsrapport 2018 visar att efterfrågan ökar. Såväl de tillfrågade konsumenterna som representanter för handeln anser att märkning är ett sätt att underlätta för hållbara val.
Varför är det så svårt för konsumenter att hitta miljömärkta produkter i byggvaruhandeln?
- Vi försöker ta reda på det och målet är att det ska bli lika enkelt att välja miljömärkt golv som miljömärkt diskmedel. Ett första steg var att fråga byggvaruhandeln: Hur guidar de kunder till sitt hållbara sortiment? Vad finns i deras sortiment? Hur kan vi stötta er? Men vi fick dålig respons. Kanske hade de inte tid att svara på grund av högtryck i branschen. Och de få svar vi kunde ta del av visar på låg kunskap om hur den egna butiken visar upp det miljömärkta sortimentet och vilka produkter som är miljömärkta, säger Christian Quarles, marknadschef Miljömärkning Sverige.
Miljömärkning Sverige samarbetar med byggvaruhandelns branschorganisation Byggmaterialhandlarna och FINFO för att hitta en teknisk lösning som gör Svanen- och EU-Blommanmärkta produkter sökbara. Golvtillverkaren Kährs, som har 170 Svanenmärkta golv, tar till sig av Beatrice Rindevalls upplevelse och lyfter vikten av utbildning:
-Det ska inte behöva vara så här svårt för konsumenter att hitta miljömärkta golv. Vi tror att det dels behövs en enkel och tydlig utbildning, gärna ihop med er på Svanen, för att få med sig återförsäljarna. Dels behöver vi göra det tydligt på vår hemsida, säger Charlotta Persfäll, marknadschef på Kährs