Det viktigaste är att förklara vad en Svanenmärkt bostad faktiskt innebär
JM:s hållbarhetschef Maria Sandell var en av föreläsarna på Svanens webbinarium Greenolution den 16 mars i år. Där pratade hon om företagets samarbete med Svanen och delade med sig av viktiga lärdomar kring hur de som byggföretag arbetar med sin hållbarhetskommunikation, men även de utmaningar som det arbetet kan innebära.
2018 blev JM det första nordiska byggbolaget att Svanenmärka hela sin produktion av bostäder i egen regi, hela koncernen: Sverige, Norge och Finland.
– Kommunikationen kring miljömärkningen har förändrats en del sen dess. Numera har vi generell information om Svanenmärkningen på vår hemsida, medan vi i direktkommunikationen med kunder, till exempel vid köptillfället, har vi information om just det projekt de faktiskt är intresserade av. Man undrar saker som "hur stor energianvändning har lägenheten?" eller ”hur hälsosamma är materialen som finns det i min bostad?” berättar Maria Sandell.
Det finns vissa utmaningar med att kommunicera Svanenmärkningens innebörd till kunderna, visar. förra årets kundundersökning. Många tycker att miljöfrågor kopplade till bostaden är väldigt viktiga och något man vill veta mer om, men att man inte alltid kopplade ihop de frågorna med Svanenmärkningen. Därför är det viktigt att verkligen nå ut med vad Svanen innebär och att lyckas konkretisera märkningens innebörd:
– Snarare än att bara sätta upp fler skyltar på husen med Svanen på, är det viktigt att försöka förklara för bostadsköpare vad en Svanenmärkt bostad faktiskt innebär rent konkret. Att till exempel lyfta fram att det är en tredjepartscertifierad märkning och att man med en Svanenmärkt bostad kan få lägre ränta och gröna bolån, till exempel, säger Maria Sandell.
Ytterligare en utmaning med hållbarhetskommunikationen som Maria Sandell lyfter fram i sammanhanget är att få företagets kommunikatörer och hållbarhetsspecialister att samarbeta på ett tidigt stadium.
– Hållbarhetsspecialisterna vill gärna nå ut med specifika fakta och vara väldigt konkreta, medan kommunikatörerna är duktiga på att hitta på bra ”one liners”. Slutmålet är egentligen detsamma, att skapa stolthet hos kunden och en känsla av att ”det här är en bra och miljövänlig, hållbar bostad”, men utmaningen är att vi ska förstå och nå varandra för att kunna skapa bra kommunikation, säger Maria Sandell.
JM vill också ha hjälp av Miljömärkning Sverige att kommunicera med olika målgrupper. Till skillnad från bostadsköpare så behövs det en annan typ av information till företag, investerare och kommuner.
–Här tror jag även att Miljömärkning Sverige kan hjälpa till att berätta vad Svanenmärkningen egentligen innebär, men också att skapa relevanta arenor och möjligheter för hållbarhetskommunikation, säger Maria Sandell.
Se Maria Sandells presentation här:
Vill du skapa trovärdig hållbarhetskommunikation?
Läs Miljömärkning Sveriges The Report #3 The Communication Issue.
Läs mer