Linnea svanar hela Sverige
I år är artisten Linnea Henriksson frontfigur i Svanens stora konsumentkampanj, som i pandemitider är extra viktig.
Pandemin har lett till att vi stannat på marken. Men koldioxidminskningen är långt ifrån tillräcklig. Klimatkrisen, liksom miljöförstöringen, utrotningen av djur och skövlingen av naturen fortsätter vara utmaningar vi måste bemöta snabbt.
– Corona har också fått oss att stanna upp och börjat ifrågasätta vårt sätt att leva. Vår nya undersökning Svanenbarometern visar att allt fler svenskar känner sig maktlösa inför utmaningarna. Men samtidigt vill de lära sig mer om miljö- och klimatfrågor och inte minst– de vill agera. Det engagemanget vill vi fånga upp med vår svana-kampanj, säger Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef på Miljömärkning Sverige.
Svanenbarometern visar att det finns ett gap mellan attityd och beteende. Trots oro för miljö- och klimat så agerar man inte lika miljöanpassat som man skulle vilja. Medias rapportering leder till att man upplever domedagskänslor och maktlöshet.
7 av 10 konsumenter anser att företag kan hjälpa dem att välja varor och tjänster som är bättre val för miljön. Men de behöver mer information i köpögonblicket- till exempel genom en oberoende märkning som Svanen.
Fem företag är särskilda kampanjpartner med Svanenmärkta produkter: kök från Marbodal, soffor från Mio, hem från Skanska, fönster från SP Fönster och engångsbatterier från VARTA.
– Att svana gör skillnad. Små handlingar som att välja miljömärkta batterier, större handlingar som att välja miljömärkt kök, allt räknas. Miljömärkning spelar en viktig roll för att förenkla vardagens alla små och stora val, säger Christian Quarles van Ufford.
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på svanen.se
Svanakampanjen 2021:
Svana är samlingsnamnet för alla hållbara handlingar stora som små, från att källsortera avfall till att köpa färre plagg- och att välja miljömärkt när du väl köper. Nationell kampanj som går digitalt och utomhus med start 8 februari. Svana-budskapet aktiveras i egna och licensinnehavares kanaler under hela året.
Svanenbarometern:
• 52% upplever domedagskänslor när de tar del av medierapportering om miljö- och klimatfrågan
• 52% känner sig maktlösa när miljö och klimatfrågan kommer på tal.
• 73% av svenskarna vill lära mer om hur de kan göra sitt beteende mer miljöanpassat
• 71% anser att företag har stor möjlighet att hjälpa konsumenter välja varor och tjänster som är bättre val för miljön
• 76% har tillit till företag, som märker sina produkter med märkningar som utfärdas av oberoende organisationer, för att kommunicera miljö- och klimathänsyn.
Källa: Undersökningen genomfördes med hjälp av Handelns Utredningsinstitut (HUI) 30 november - 1 december 2020. Enkäten besvarades av ett riksrepresentativt urval om 1 012 respondenter mellan 18-79 år.
Svana-kampanjen 2020
• 4,6 miljoner svenskar nåddes av kampanjen (räckvidd). Frontfigur var Brita Zackari.
• 75% svarade att ”jag vet att mina val, stora små, gör skillnad”.
• 42% kände att ”Svanen gör det enkelt att leva och konsumera mer hållbart” (Kantar/Sifo 2020)
• “Best use of influencer” (1:a) och "Brand of the year" (3:a) " i Native Advertising Awards 2021.
FAQ Svana 2021
-
Vi använder ordet som ett samlingsnamn för alla hållbara handlingar – stora som små. Det kan vara att lägga batterier i återvinningsholken, åka kollektivt eller välja Svanenmärkt. Vår nya undersökning, Svanenbarometern visar att människor vill ställa om till en hållbar konsumtion. Men varför gör de det inte? En av orsakerna är att många upplever att klimat- och miljöproblemen som överväldigande, vilket kan leda förnekelse, maktlöshet och i värsta fall att man inte orkar bry sig. Vi vill ingjuta hopp i människor om att varje val räknas och få människor att svana mer.
- Svanenbarometern:
- 52% upplever domedagskänslor när de tar del av medierapportering om miljö- och klimatfrågan.
- 52% känner sig maktlösa när miljö och klimatfrågan kommer på tal.
- 73% av svenskarna vill lära sig mer om hur de kan göra sitt beteende mer miljöanpassat.
- 71% anser att företag har stor möjlighet att hjälpa konsumenter att välja varor och tjänster som är bättre val för miljön.
- 76% har tillit till företag, som märker sina produkter med märkningar som utfärdas av oberoende organisationer, för att kommunicera miljö- och klimathänsyn.
Källa: Undersökningen genomfördes med hjälp av Handelns Utredningsinstitut (HUI) 30 november - 1 december 2020. Enkäten besvarades av ett riksrepresentativt urval om 1 012 respondenter mellan 18-79 år.
-
Det hoppas vi! Det behövs ett verb som samlar alla positiva handlingar, stora som små. Det är mycket fokus på skam och skuld idag, vilket inte alltid leder till förändring. Att svana ska ses som en motkraft till alla negativa uttryck som är kopplade till miljö och klimatutmaningar.
-
Vår kampanjmätning (Kantar Sifo 2020) visar att kampanjen nådde många svenskar, 4,6 miljoner (räckvidd), 28% i målgruppen har sett kampanjen.
- 75% svarade att ”jag vet att mina val, stora små, gör skillnad.
- 42% känner att ”Svanen gör det enkelt att leva och konsumera mer hållbart”.
Vi har också fått ett gott mottagande från kommunikationsbranschen. Kampanjen vann “Best use of influencer” och kom 3:a i "Brand of the year" i Native Advertising Awards 2021.
-
Vi vill visa vilken miljönytta såväl små som stora val kan bidra till. Tillsammans bildar det en enorm kraft. Här är exempel från årets kampanj. Små val som att välja Svanenmärkta engångsbatterier: Om de 90 miljoner engångsbatterier som förbrukas i Sverige per år vore Svanenmärkta, så skulle det spara in 45 miljoner batterier/år för det är 50% längre hållbarhet på Svanenmärkta engångsbatterier .
Stora val som att välja Svanenmärkta kök: Om alla kök i Sverige vore Svanenmärkta så skulle det kunna sparas in 3 000 ton lösningsmedel/år. Läs mer här.
-
Såväl små och stora handlingar spelar roll för helheten. Vi har i över 30 år sett hur konsumenter ”röstat med plånboken” när det gäller att köpa miljömärkta produkter. Dit konsumenter flyttar sina pengar, dit följer företagen efter. Lika stor effekt blir det när vi alla väljer en mer hållbar livsstil, det vill säga om fler väljer ett beteende som är bättre för miljön kommer det göra skillnad, oavsett om det handlar om att källsortera avfall, välja kollektivt istället för bilen, dra ner på klädinköpen eller att välja en Svanenmärkt produkt.
-
Ett hållbart val är att konsumera mindre eller att inte konsumera alls. Vi bör fråga oss först: behöver jag verkligen den här produkten? Är svaret ja, så tycker vi såklart att man ska välja en miljömärkt produkt, för det gör skillnad för miljön.
-
Vi tror att det behövs mer inspiration och positiva budskap i kombination med fakta för att påverka människors beteende. Svanen har guidat konsumenter i över 30 år i att göra bättre val för miljön. Nu vill vi också guida dem till en mer hållbar livsstil. Sammantaget är vi övertygade om att det skapar en större och bättre effekt för att få bukt med klimatkrisen och våra stora miljöutmaningar.
-
Med positiva exempel, som konkret visar vad svana innebär. Med glimten i ögat låter vi Linnea Henriksson anta utmaningen att svana sitt liv från Ragnar Unge, vd på Miljömärkning Sverige. Formatet är korta filmer, upplägget är så kallad infotainment, en blandning av underhållning och kunskap.
-
Linnea Henriksson är sångare, låtskrivare och programledare. Hon debuterade tidigt som artist och är idag 34 år. linneahenriksson.elle.se
-
Vi väljer noga vilka influencers vi arbetar med och vars värderingar och profil vi kan synas med. Linnea Henriksson har en personlighet som många tycker om och hon har kunskap och en trovärdighet inom hållbarhetsfrågor. Hennes engagemang märks bland annat på hennes intresse för vintage, hon säljer sina egna plagg via den egna webshopen. Det intresset har hon med sedan barndomen, hennes mamma drev en second hand affär. Hon har också ett stort socialt engagemang, hon medverkar i Musikhjälpen till exempel.
-
Vi vill möta konsumenter i de kanaler där de är och på samma våglängd. Vi vill kommunicera med människor, inte till. På 1990-talet var Gunde Svan budbärare för vår kommunikation. Nu har vi valt Linnea Henriksson. Förra året medverkade Brita Zackari.
-
Nationell kampanj som går digitalt och utomhus startades 8 februari och kommer följas upp i juni och oktober. Svana-budskapet aktiveras i egna och licensinnehavares kanaler under hela året. Läs mer på svanen.se/svana
-
Under vinterns kampanj medverkade fem licensinnehavare i kampanjen. Medverkande är: Marbodal, Mio, nya hem från Skanska, SP Fönster och VARTA. Alla som har licens för Svanenmärkta produkter får vara med och får ett svana-kampanjkit.
-
De fem företag som deltar som kampanjpartners har investerat på olika nivåer. Investeringsnivån avgör hur mycket annonsering de får i kampanjen. Vi kommenterar inte några belopp.
-
Idag känner 97 % av svenska konsumenter igen Svanen, vilket leder till en stor efterfrågan på Svanenmärkta produkter. Med kampanjen vill vi höja intresset kring miljömärkning för att fler företag ska vilja Svanenmärka sina produkter. Miljömärkning Sverige ansvarar för Svanen, Nordens officiella miljömärkning, och EU-Blomman, EU:s motsvarighet. Vårt uppdrag är att bidra till en hållbar konsumtion genom att öka efterfrågan på Svanenmärkta varor och tjänster. Vi arbetar på uppdrag av regeringen, utan vinstsyfte eller branschintresse.
-
Ja. I alla fall om det är en annan trovärdig, oberoende märkning av Typ 1 eller en tredjepartscertfiering. Och viktigast av allt – använd den rätt. Till exempel reparera en tröja om den är trasig istället för att köpa en ny. Läs mer om hur Svanen funkar här.