Cecilia avlivar myten om den rationella konsumenten
Cecilia Solér, forskare på Göteborgs Handelshögskola, är en av Sveriges ledande experter på hur vi kan få fler konsumenter att ställa om till en mer hållbar konsumtion. För det är bråttom om vi ska minska de klimatutsläpp som orsakas av svenskarnas konsumtion.
Cecilia menar att det finns en övertro på den rationella konsumenten, som enbart utifrån information förväntas agera hållbart. I sin forskning undersöker hon vilka mekanismer som påverkar konsumenters beteende: sociala relationer till arbetskompisarna, reklamen, influensers med mera. Konsumenter vill konsumera socialt önskvärda varumärken.
– Konsumentens beteende drivs av en önskan att äga något som är socialt eftertraktat. Ta som exempel den där vinterjackan du vill köpa, jackan som du såg att din favoritinfluenser gjorde reklam för på Instagram. Du vet egentligen att produktionen av själva jackan inte är bra för miljön. Den har ingen miljömärkning och tillverkas i en del av Asien där det finns stora arbetsmiljöproblem. Men du vill så gärna ha jackan så du låter dig påverkas att köpa den ändå, förklarar Cecilia Solér.
Cecilia forskar också om hur miljömärkning påverkar miljö och social rättvisa i Indien. Hon jämför olika miljömärkningssystem inom globala värdekedjor och vilka effekter de har på miljö och social rättvisa.
– I Indien är miljömärkning en fråga om liv och död för människorna som odlar sin mat på fältet bredvid bomullsodlingen. Vissa märkningar tillåter besprutning med farliga kemikalier på bomullen, vilket får förödande konsekvenser för människorna.
Cecilia varnar för utvecklingen av oseriösa märkningar och märkesliknande symboler.
– Många märkningar är rena marknadsföringstricks. Företagen leker med framtiden, anser Cecilia om situationen på marknaden idag.
Vill du lyssna till Cecilia Solér och andra intressanta talare på Greenolution Friday? Missa inte ”Minska grönmattningen och öka de hållbara valen”på köphetsens dag Black Friday den 26 november! Anmäl dig här nedan.