Att mötas efter pandemin
Mötesbranschen har haft det extremt tufft under Covid-perioden. Inställda konferenser och glest mellan bokningarna har varit vardag. Men hur ser det ut nu när hösten anländer och många företag börjar återgå till mer normal verksamhet?
Vi har träffat Bibi Rydbacken som är marknads- och kommunikationschef på Svenska Möten – en medlemsorganisation som samlar ca 140 mötesplatser runt om i Sverige. Sedan 2010 har Svenska Möten haft som krav att alla utvalda medlemmar ska vara Svanenmärkta.
Hur har pandemin påverkat era medlemmar?
I media har man kunnat läsa mycket om att hotell och restauranger har haft det kämpigt under pandemin, men många har nog inte förstått vilket brutalt stålbad mötesbranschen – som ju är helt beroende av möten – har gått igenom när man inte har fått mötas. Vissa av våra medlemmar, som förutom konferensmarknaden även har en privatmarknad att luta sig mot och som ligger utanför storstäderna, har klarat sig något bättre. De som haft det tuffast är dagkonferensanläggningarna i stan och de som av olika skäl inte har haft förutsättningarna för att ställa om till nya segment av marknaden.
Svenska Möten publicerar varje år en trendrapport om mötesindustrin. Årets trendrapport skiljer sig från tidigare års då den helt fokuserar på vad som kommer hända med fysiska möten efter pandemin.
Vilka är de tre viktigaste lärdomarna från årets Trendrapport?
- Ökande krav på mötesledare Kraven på att mötesledaren ska kunna inkludera och engagera deltagare – inte bara de som befinner sig i mötesrummet utan även de som kopplat upp sig via länk, är högre än någonsin tidigare. Nu tolererar vi inga ”slösmöten” längre.
- Platsen gör skillnad! Medan grundkravet kring smittskyddsåtgärder kvarstår, blir den fysiska miljön och miljöombyte ännu viktigare faktorer i spåren av hemarbetet. Nya beteenden som Workation, när man kombinerar arbete och fritid och Lobbyjobbande, när man jobbar i hotellobbys nära hemmet är här för att stanna.
- Upplevelser – gärna utomhus! Nu när vi börjar mötas igen och restriktionerna lättar, kommer upplevelsen vara än mer i fokus. Och det får gärna vara utomhus! Starka koncept och paketering av utomhusaktiviteter tex. utekonferenser, kallbad och skogsbad blir än mer attraktivt.
Hur tror du att fysiska möten och konferenser kommer att se ut efter pandemin?
Är det någonting som pandemin har lärt oss så är det att det mänskliga behovet att mötas fysiskt och uppleva saker tillsammans är enormt. Så att fysiska möten kommer tillbaka råder det inget som helst tvivel om. Vi behöver ses för att bygga lag och den så viktiga företagskulturen, sätta nya visioner eller mål och vara kreativa tillsammans. Men vi kommer heller inte att sluta mötas digitalt. För kortare möten som inte kräver någon större grad av interaktivitet och där syftet inte är att bygga relationer. Även fysiska möten kommer att ha digitala inslag framöver, exempelvis i form av att deltagare som av någon anledning inte kan vara med på plats, eller för att minska resande och tidsåtgången för externa talare som bara har en punkt på agendan. Våra möten efter pandemin kommer alltså inte vara antingen fysiska eller digitala, utan både och. Valet av att träffas fysiskt, digitalt eller i hybridformat kommer att göras utifrån mötets syfte
Flera av Svenska Mötens anläggningar har under pandemin skruvat sin verksamhet till att mer rikta sig mot privatpersoner. Genom att till exempel bredda utbudet av aktiviteter, anlägga spa-avdelningar eller göra om konferensrum till kontorsplatser.
Ser du en fortsättning för denna utveckling?
Ja, det är en naturlig utveckling av de trender som vi pekat på i vår rapport i flera år och de anläggningar som har möjlighet kommer att fortsätta på den här vägen. Kundkraven är i ständig förändring och vi går mot ett samhälle där gränserna mellan arbete och fritid suddas ut allt mer. Vi vill ha unika upplevelser, kreativa miljöer, vistas i naturen och kunna jobba var och när som helst. Hemarbetet under pandemin har bara förstärkt denna trend och anläggningarna anpassar hela tiden sitt erbjudande för att fortsätta vara relevanta och konkurrenskraftiga.