Kunderna föds in i Avanza och stannar kvar
Johanna Kull är hållbarhetsansvarig på nätbanken Avanza, som erbjuder ett 20-tal Svanenmärkta fonder på sitt fondtorg. Hon är en av talarna på Greenolution Friday där hon ska berätta om hur Avanza gör för att behålla sina kunder och vilken roll hållbarhet spelar.
Avanza har unga kunder, majoriteten är under 38 år och de har fötts in i den digitala affärsmodellen och sedan stannat kvar där.
– Vår digitala affärsmodell har passat kunderna väl. Vi arbetar mycket med språk och tonalitet, vi pratar inte finans-svenska. Vi vägleder och inspirerar via våra kanaler: podd, blogg, Avanza-akademin och sociala media, säger Johanna Kull.
Hur attraherar ni nya kunder samtidigt som ni behåller de ni redan har?
– Ryktet om oss sprids från mun till mun. Vårt absolut viktigaste mål, som genomsyrar hela organisationen. är att vi ska ha Sveriges nöjdaste kunder. Börsen har ju tidigare bara gått väldigt bra, påhejad av låga räntor, men med mer utmanade tider är det extra viktigt med uppdaterad information och att vi visar att vi bryr oss om våra kunder.
Majoriteten av Avanzas kunder är män. Upp till sexton års ålder är det lika många pojkar som flickor som sparar, då många föräldrar startat ett månadssparande. Men efter 16 år är det fler män än kvinnor investerar i aktier eller fonder. Män är oftast mindre intresserade än kvinnor av hållbart sparande. Män investerar i hållbarhet för de vill ha högre avkastning, snarare än att de vill exkludera vissa branscher.
– Vi ser en ökning i antalet personer som vill investera hållbart och det handlar inte längre om att man bara vill exkludera vissa branscher. Nu finns det även ett affärsmässigt intresse, man tror helt enkelt att det kommer vara lönsamt. Att det inte finns någon motsättning mellan avkastning och hållbarhet är också något som vi ofta lyfter, säger Johanna.
Ett mål för Avanza är att minska hållbarhetsrisken för spararen och erbjuda ett bra stöd för mer hållbara beslut. Där kommer Svanen in.
– Det är viktigt med oberoende miljömärkningar som utarbetar krav, utvärderar och följer upp. Svanens styrka är att det är oberoende, att det är Nordens officiella märkning och att det drivs utan vinst- eller branschintresse, säger Johanna.
Missa inte Johanna Kull när hon medverkar på Svanens kundevent Greenolution Friday 25 november.