Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Första Svanenmärkta e-handelstransporten med PostNord

Första Svanenmärkta e-handelstransporten med PostNord

PostNord Sverige är först i Norden med att klara Svanens krav för e-handelstransporter. Det innebär att konsumenter nu kan välja ett Svanenmärkt leveransalternativ, som lever upp till krav på klimat, energieffektivitet och arbetsvillkor.

Svanens vd Anna Linusson och Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige står framför en PostNord-bil och håller i ett certifigat för Svanenmärkning av e-handelstransporter.
Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige tar emot Svanenlicencen från Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige. Fotograf: Anna Svanberg.

– Vi är glada över att en så stor och tongivande aktör som PostNord Sverige har klarat Svanens krav. Nu hoppas vi att många konsumenter kommer att välja Svanenmärkt leverans. Vår undersökning visar att konsumenter vill välja en mer hållbar leverans när de handlar på nätet, men vill ha en oberoende organisation bakom märkningen. Svanen känns igen av 97% av svenska konsumenter, säger Anna Linusson, vd Miljömärkning Sverige.

– Idag riskerar checkouten att vilseleda konsumenterna med otydliga miljöpåståenden. PostNord har väntat på tredjepartscertifierade märkningar som är pålitliga. Med Svanenmärkningen kan PostNord äntligen visa sitt ambitiösa hållbarhetsarbete och framgång i grön omställning mot konsumenten. Vi möjliggör för e-handlare att kunna erbjuda fler hållbara leveranser till sina kunder. Svanen är ett mervärde för PostNord Sveriges kunder och konsumenter, där varken priser eller villkor påverkas, säger Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige. 

Näthandeln har under det senaste decenniet vuxit kraftigt vilket bidragit till ökade transporter och klimatutsläpp.

– Det är bråttom om vi ska nå miljö- och klimatmål. Genom tuffa krav, som utgår från ett helhetsperspektiv och successivt skärps, så vill vi bidra till en mer fossilfri transportbransch. säger Anna Linusson, vd Miljömärkning Sverige.  

Transportbranschen har efterfrågat Svanen, som är Nordens officiella oberoende miljömärkning. Konsumenter vill kunna välja mer hållbara leveransalternativ när de handlar på nätet, men det finns en väsentlig skillnad i tilliten till hållbarhetsmärkningar. 64 % av de svenska konsumenterna litar mer på leveranser med hållbarhetsmärkningar, som utfärdas av oberoende organisationer. Bara 43 % litar på hållbarhetsrelaterade ikoner, gröna löv till exempel utan koppling till befintlig märkning (Handelns utredningsinstitut 2022). Läs mer om rapporten här.

Svanens krav: 

  • Minskar klimatpåverkan i transportnätverket.
  • Stimulerar fossilfria hemleveranser.
  • Ökar energieffektiviteten.
  • Fastställer en god initial nivå på fordonsflottan, som höjs successivt genom investeringar i el, vätgas- och biogasfordon.
  • Fokuserar på förnybara och mer hållbara drivmedel (ingen palmolja eller PFAD), vars andel stegvis ökar.
  • Främjar anställningsvillkor i enlighet med kollektivavtal eller motsvarande.
  • Ger ekonomiska incitament för minskad luft i e-handelsförpackningar.

Svanenmärkta e-handelstransporter

Lär dig mer

Frågor och svar om e-handelstransporter

Läs mer

Svanenmärkta tjänster hos PostNord

Svanens krav påverkar transportörens hela transportnätverk. Därmed inkluderas inte bara PostNord Sveriges egen fordonsflotta utan även deras transportleverantörers fordon. PostNord Sveriges tjänster med Svanenmärkta e-handelstransporter: MyPack Collect, MyPack Home (gäller ej tilläggstjänsten SameDay), MyPack Home Small, Varubrev Ekonomi och Varubrev 1:a. Även Pall och Styckegods inkluderas för större och skrymmande produkter vid leverans till konsument (B2C).    


Projektet är en del av Nordiska ministerrådets initiativ ”Hållbar livsstil”, som ska göra det lättare för nordiska medborgare att göra hållbara val i vardagen.