Näringslivet driver grön omställning även i kristider
Svanen landade på Nordbygg, norra Europas största byggmässa med över 35 000 besökare, i Stockholm. Svanen hade en monter där möten och mässbesökare avlöste varandra. Vi hade dessutom ett scenprogram på Byggmaterialscenen i fyra dagar. Ett återkommande budskap från medverkande företag var att hållbarhet ger konkurrensfördelar även i kristider.
Här kommer ett axplock från de olika scensamtalen:
– Vi måste öka takten i omställningen och se kopplingen mellan minskade kostnader och hållbarhet. På längre sikt kommer det kosta oss mer att använda fossila material. Svanenmärkningen underlättar finansieringen genom gröna bolån för kunder, och för Bonava genom gröna företagslån, säger Jenny Winblad, hållbarhetschef på Bonava, som byggt Svanenmärkta hus sedan 2012, cirka 15 000 människor bor nu i Bonavas Svanenmärkta hem.
Forbo Flooring har många kunder inom offentlig sektor och de efterlyser en skärpning så att miljö och klimat väger ännu tyngre i anbuden.
– Vi uppmanar regioner och kommuner att införa ett skall-krav om att beakta klimatet i sina upphandlingar, säger Johan Björling, hållbarhets- och teknisk chef på Forbo Flooring.
En kommunal beställare som både lyckats spara in på klimatet och på pengar är Ronnebyhus. Det blev 15 miljoner billigare att renovera istället för att riva och bygga nya bostäder.
– Vi valde Svanen för att vi ville återbruka byggmaterial och få en bra struktur på arbetet med renovering genom Svanens certifieringsprocess, säger Ida Karlsson, fastighetschef på Ronnebyhus. Ronnebyhus är först i Sverige med att klara Svanens krav för renovering, med Peab som entreprenör.
– Att renovera med Svanen innebar stort fokus på återbruk, vilket ger både stora miljö- och klimatbesparingar samt ger byggnaden fin karaktär i autentisk 1950-tals stil, säger Martin Niemann, projektchef på Peab
Nya EU-regler ska stoppa greenwashing och göra det enklare för såväl konsumenter som inköpare att välja rätt. Svanen är godkänd som bevis för att kommunicera miljöbudskap.
– Det är viktigt att lyfta hur byggbranschen kan stoppa greenwashing och bidra till den gröna omställningen. Det var ett samtal som fortsatte utanför scenen och som inspirerar och skapar möjligheter, säger Erica Halling, marknadschef för projektutveckling på Skanska.