Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Hur kan miljömärkta tryckerier bidra till den gröna omställningen?

Hur kan miljömärkta tryckerier bidra till den gröna omställningen?

På vilket sätt är Svanen- och EU Ecolabelmärkta trycksaker en del av en mer cirkulär ekonomi? Hur påverkas branschen av kommande EU-lagstiftning som ska stoppa greenwashing?

Anna Norberg talar inför publik på Printnext-mässan
Mer rättvisa spelregler för företagen och stopp för greenwashing som grönmattar konsumenter och inköpare i kommande lagsförslag från EU. Anna Norberg, press- och PR-ansvarig på Miljömärkning Sverige, medverkade på Printnext.

Det fick deltagarna på Printnext koll på när Miljömärknings Sverige medverkade i nätverksträffen i Stockholm. Träffen samlade deltagare från hela Norden och arrangerades av Grafiska företagen och Grafkom.

– Vi är väldigt glada över det intresse som den grafiska branschen visar för hållbarhetsfrågor och miljömärkning. Genom miljömärkning kan de minska den totala miljö- och klimatpåverkan från tryckerier och trycksaker. De kan främja en god arbetsmiljö och bidra till en mer cirkulär ekonomi, säger Christer Andersson, rådgivare för tryckerier på Miljömärkning Sverige.

Det är möjligt att Svanenmärkta både tryckerier och trycksaker, Även EU Ecolabel, EU:s officiella Typ 1-märkning, har kriterier för trycksaker.

– Med allt fler miljöbudskap på marknaden blir konsumenterna mer angelägna att välja trovärdiga varumärken, det visar vår konsumentundersökning. Därför ser vi fram emot att ny EU-lagstiftning kommer att stoppa greenwashing och skapa mer rättvisa spelregler för de företag som är bäst i klassen, säger Anna Norberg, press- och PR-ansvarig, på Miljömärkning Sverige .

Stefan Englund, rådgivare för tonerkassetter och kontorsmaskiner, Eva Glûckman, vd Grafiska Företagen, Anna Norberg, press och PR, Christer Andersson, rådgivare för tryckerier och trycksaker i Sverige, Anders Jacobsson, rådgivare för tryckerier och trycksaker i Europa
Stefan Englund, rådgivare för tonerkassetter och kontorsmaskiner, Eva Glûckman, vd Grafiska Företagen, Anna Norberg, press och PR, Christer Andersson, rådgivare för tryckerier och trycksaker i Sverige, Anders Jacobsson, rådgivare för tryckerier och trycksaker i Europa.

Så resonerar de svenska konsumenterna:

  • 80 % av konsumenterna anser att det är väsentligt att märkningssystemen är objektiva och självständiga.
  • Förtroendet för tillverkarnas egna märkningar är lågt. Endast 27 % upplever förtroende.
  • 72 % litar på att en produkt är ett bra val för miljön när den är certifierad av en tredje part.

Källa: Nordic Consumer Sustainability Index 2024 (Opinion).

Green claims: ska stoppa greenwashing och skapa rättvisa spelregler

Officiellt erkända Typ 1-miljömärkningar ger fördelar i kommande lagstiftning från EU. “Green claims”, som ska stoppa greenwashing, reglerar specifika miljöpåståenden t ex ”80 % återvunnen kartong i förpackningen”.

Enligt förslaget till Green claims-direktiv ska miljöpåståenden och miljömärkningar verifieras av en officiellt ackrediterad kontrollör inrättad av medlemsstaterna innan påståendet eller miljömärket får kommuniceras till konsumenter.

Företag med miljömärkningslicens kan använda miljöpåståenden som grundas på Svanens och EU Ecolabels kriterier utan förhandsgodkännande¨. Märkningsorganisationer som Nordisk Miljömärkning måste enbart godkännas på metodnivå. Beslut om Green claims-direktivet väntas tas i början av 2025.

För mer information:


Svanens krav för tryckerier

Läs mer

EU Ecolabel:s krav för tryckerier

Läs mer

Green claims

Vill du lära dig mer om Green claims och EU Green deal

Läs mer