Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Full fart på den gröna omställningen med miljömärkning

Full fart på den gröna omställningen med miljömärkning

EU:s officiella miljömärkningar tog plats i EU-parlamentet inför World Ecolabel Day 2024. Syftet var att lyfta miljömärkningarnas roll i den gröna omställningen. Det är bråttom att nå miljömål och miljömärkning är ett effektivt verktyg för att öka farten.

Seminariet ”How ecolabels can help reach the EU’s environmental goals and boost the internal market” lockade besökare från olika politiska grupper, tjänstemän och intresseorganisationer i Bryssel.

De två EU-parlamentarikerna Lena Schilling, (Gröna gruppen) Österrike och Delara Burkhardt, (Socialdemokraterna) Tyskland var dagens värdar.

– Vi befinner oss i en trippelkris: klimatet, förlusten av biologisk mångfald och spridningen av miljögifter. Vi måste förändra vår produktion och våra konsumtionsmönster. I en värld full av greenwashing är det viktigt att ha officiella miljömärkningar. Vi behöver pålitliga och oberoende granskade märkningar, inledde Lena Schilling.
EU-parlamentarikerna Lena Schilling och Delara Burkhardt inledde seminariet inför World Ecolabel Day i EU-parlamentet.

Upphandlingen måste bli mer hållbar

Det finns en enorm potential att bidra till miljö- och klimatmål genom hållbar offentlig upphandling. Offentlig upphandling står för 14 % av EU:s BNP. Men det ställs inte nog effektiva miljökrav. Därför var det extra glädjande att kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, har föreslagit en revidering av upphandlingsdirektivet.

– Upphandlingsdirektivet, som sätter ramarna för all offentlig upphandling i hela EU, måste förtydligas så det blir enklare att ställa krav på märkning. Idag finns det ett ”green public procurement gap” mellan de miljömål som EU vill uppnå och de miljökrav som ställs i upphandling. Detta trots att det finns många företag i framkant som kan bidra till ett konkurrenskraftigt utbud av miljömässigt mer hållbara varor och tjänster, sa Anna Linusson, VD för Miljömärkning Sverige.

Jean-Yves Muylle, chef för offentlig upphandling på kommissionen, DG Grow, redogjorde för den robusta revideringsprocessen som berör sju olika lagstiftningar, 476 lagparagrafer och 39 sektorsspecifika akter (!). En expertgrupp med olika intressenter ska bidra till utvärderingen, som inbegriper miljöaspekten, och underlag för utvärdering kommer även skickas ut på remiss i slutet av 2024.

Krafttag mot greenwashing

En annan aktuell lagstiftning som ska stoppa greenwashing är det kommande direktivet om miljöpåståenden, Green claims. Emmanuelle Maire, chef för avdelningen för cirkulär ekonomi, hållbar konsumtion och produktion på kommissionen, DG ENVI, berättade bland annat att direktivet ska förhandlas i början av 2025 och därefter tar det två år innan lagen börjar gälla i medlemsstaterna.

– Green claims är ett historiskt lagförslag, som kan bidra till att stoppa greenwashing. Konsumenter känner till och litar på Typ 1 miljömärkning, så därför är det positivt att det har en stark ställning i lagförslaget. Men Typ 1 miljömärkning borde förhandsgodkännas så att det linjerar mer med lagen om stärkt konsumentmakt, Empowering consumers, säger Riikka Holopainen, VD Miljömärkning Finland.

Företagets perspektiv på miljömärkningens betydelse på marknaden gav Benjamin Göllner från det österrikiska företaget Hollu Systemhygiene. Ulrika Palm från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR/SALAR) gav en utblick från de upphandlande organisationernas sida.

Seminariet var ett samarbete mellan EU:s officiella Typ 1 miljömärkningar: tyska Blå Ängeln, nederländska Stichting Milieukeur, Österrikes miljömärkning och Svanen, Nordens officiella miljömärkning. World Ecolabel Day, 10 oktober, uppmärksammas av Typ 1 miljömärkningar, som är medlemmar i Global Ecolabelling Network, GEN.

Så här tycker Typ 1 miljömärkningarna om Green claims

  • Mycket positivt förslag, men samtliga officiellt erkända Typ 1 miljömärkningar bör undantas från kontroll då det ej skulle tillföra något extra värde för vare sig miljö eller människa. Det aktuella förslaget innebär att miljömärkningsorganisationen ska kontrolleras på övergripande metodik och styrning.
  • Det är positivt att licensinnehavare undantas dubbel kontroll av miljöpåståenden, det räcker med miljömärkningslicens.
  • Det bör linjera med direktivet om stärkt konsumentmakt i den gröna omställningen, Empowering consumers, som klassar Typ 1 miljömärkning som utmärkt miljöprestanda. Direktivet avser generella miljöpåståenden och har fokus på vad företag ej får påstå, till exempel “klimatneutral” eller “miljövänlig”. Green claims avser mer specifika miljöpåståenden och har fokus på hur de ska bevisas.

Så tycker miljömärkningarna om Upphandlingsdirektivet

Användningen av officiellt erkända ISO 14024 Typ 1 miljömärkningar bör underlättas vid offentlig upphandling genom att uttryckligen inkludera dessa miljömärken utan ytterligare begränsningar.

För att nå miljömål måste reglerna vara lätta att följa. Ett exempel på det motsatta är till exempel paragraf 43 1 (a) som avser koppling till föremålet för kontraktet.

EU Green Deal

Lär dig mer

Presentation från seminariet

Lär dig mer