Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svanen landar i eventbranschen

Svanen landar i eventbranschen

Nordisk Miljömärkning har tagit fram förslag till krav för Svanenmärkta event, som ska vara klara i sommar. Nu är förslaget ute på remiss och det är dags för branschen att tycka till om kraven. Sista datum för att svara på remissen är 23 mars 2025.

Två händer som formar ett hjärta framför en scen och ett publikhav
Svanenmärkta event kommer att ta ett helhetsgrepp på allt från maten som serveras på eventet till arbetsvillkor för de som jobbar gratis. Kraven som nu ska ut på remiss omfattar energi- och vattenförbrukning, cateringtjänster, transporter, avfallshantering och socialt ansvar.

Eventbranschen omsätter 53 miljarder SEK bara i Sverige, och hållbarhet är en viktig fråga för branschen. Svanen har därför utarbetat ett förslag till krav för event. Svanen har funnits i 35 år och är en välkänd miljömärkning med högt förtroende. 98 % av svenskarna känner igen Svanen och 83 % litar på att en produkt är ett bra val för miljön om den är märkt med Svanen,

De kommande kraven för Svanenmärkta event omfattar energi- och vattenförbrukning, cateringtjänster, transporter, avfallshantering och socialt ansvar. Den gedigna processen för att ta fram krav har inneburit såväl insamling av kunskap som dialog med olika intressenter i alla nordiska länder.

– Vi har mött ett stort gensvar från branschen, vilket är mycket glädjande. Det finns ett behov av en oberoende miljömärkning som, utifrån ett livscykelperspektiv, utvecklar strikta krav och kontrollerar dem. En annan faktor är att Svanenmärkning ger konkurrensfördelar, det visar till exempel framgången i en närliggande bransch – Svanenmärkta hotell. Så vi ser fram emot mycket bra feedback på vårt remissförslag, säger Kristoffer Lawner, produktspecialist för Svanenmärkta event i Sverige.

Svanens krav erbjuder ett konkret verktyg för att organisera evenemang som tar hänsyn till miljön och sociala frågor. Svanen är också ett trovärdigt sätt att kommunicera utmärkt miljöprestanda, som går i linje med EU:s nya strängare regler mot greenwashing. Det ska vara enkelt att välja de miljömässigt bästa eventen och skapa en mer rättvis konkurrens för de företag som är bäst i klassen.

Vad händer nu?

Sista datum för remissvar är 23 mars 2025.

Läs förslaget till kriterier och dela din åsikt med oss här.

Kriterierna ska vara klara i juni 2025. Efter det kommer det att vara möjligt att ansöka om Svanenmärket för evenemang.

Källor:

Event i siffror 2024 (Visit Skåne/Mittuniversitetet)

Nordic Consumer Sustainability Index 2024, Opinion

Green Claims

För mer information: