Stark tillväxt för EU Ecolabel
Sverige har varit med i EU i 30 år och ett av unionens syften är att samarbeta i avgörande frågor som miljö- och konsumentpolitik. För att hjälpa EU:s konsumenter och inköpare att göra miljömässigt hållbara val startades den officiella europeiska miljömärkningen EU Ecolabel 1992. Senaste åren uppvisar EU Ecolabel en stark tillväxt.

Antalet miljömärkta varor och tjänster har ökat till nästan 100 000 produkter i EU – en ökning med 10 000 produkter på bara ett år, enligt EU-kommissionens sammanställning. Även i Sverige växer intresset för EU Ecolabel och antalet produkter ökar stadigt. I Sverige finns det 6 500 produkter, topp tre produktgrupper är mjukpapper, golv, färg & lack.
– Den här utvecklingen återspeglar en ökad efterfrågan på miljömässigt bättre val. Med både EU Ecolabel och den nordiska officiella miljömärkningen Svanen blir det enklare för konsumenter, företag och offentliga upphandlare att bidra till den gröna omställningen. Det finns ett brett utbud, allt från golv, papper, blöjor till målarfärg och maskindiskmedel, säger Lina Harström, koordinator för EU Ecolabel på Miljömärkning Sverige.
Varje medlemsstat ansvarar för licensiering och bidrar till utveckling av miljömärkningskriterier i samarbete med EU-kommissionen.
En faktor bakom EU Ecolabels tillväxt är att efterfrågan har ökat. En annan är att EU:s krav har skärpts på de företag som vill kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Då är det en fördel att ha en officiell Typ 1-miljömärkning som EU Ecolabel och Svanen. För att öka transparens, trovärdighet och stoppa greenwashing har EU genom Green Deal stiftat nya lagar och regler. Till exempel för marknadsföring av miljöpåståenden (Empowering consumers (klar) och Green claims (förhandlingar pågår), hållbarhetsredovisning (CSRD) och miljöanpassad design (Ecodesign).
– Vi ser väldigt positivt på att EU driver igenom så många viktiga lagar för att stärka konsumenters rättigheter, skydda miljö, hälsa och minska klimatutsläppen. Det är bråttom att agera i klimatkrisen och viktigt att hantera flera miljöproblem samtidigt. Vi behöver samarbeta ännu mer i EU för att vända utvecklingen, säger Lina Harström.
Fakta EU Ecolabel i Sverige
Topp tre största produktgrupperna i Sverige:
- Mjukpapper 2 585 produkter
- Golv 1 784 produkter
- Färg och lack 1 199 produkter
Totalt: 6 500 produkter, fördelade på licenser från 50 företag som sökt licens i Sverige (mars-september 2024). EU Ecolabelmärkta produkter, från företag med licens i Sverige, har omsatt 27,8 miljarder SEK på den europeiska marknaden enligt prognos 2024.
Fakta EU: Fler hotell att välja på
De produktgrupper som växer mest i EU är möbler, städprodukter och hotell, campingplatser, bed & breakfast och andra boenden. Den sistnämnda produktgruppen har ökat med 14 % under de senaste sex månaderna. Det innebär att semesterfirare nu har nästan 800 olika miljömärkta alternativ att välja mellan i Europa.
Läs mer:
För mer information
- Lina Harström Rådgivare +46 (0)8-55 55 24 07 lina.harstrom@svanen.se