Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Gör skillnad för klimatet med träningströjan

Gör skillnad för klimatet med träningströjan

Om alla som sprang Blodomloppet hade valt en Svanenmärkt träningströja så skulle det spara in 21 ton CO2-eq. Svanen ställer krav på att syntetfiber i polyesterplagg ska vara återvunna, i syfte att minska resursanvändningen och växthusgasutsläppen.

Svanenmärkt träningströja sparar in utsläpp av växthusgaser eftersom Svanen ställer hårda krav på användning av återvunna material. Om till exempel alla som sprang Blodomloppet hade valt en Svanenmärkt träningströja så skulle det spara in 21 ton CO2-eq. På bilden Team Svanen, Blodomloppet Stockholm 2023.
Svanenmärkt träningströja sparar in utsläpp av växthusgaser eftersom Svanen ställer hårda krav på användning av återvunna material. Om till exempel alla som sprang Blodomloppet hade valt en Svanenmärkt träningströja så skulle det spara in 21 ton CO2-eq. På bilden Team Svanen, Blodomloppet Stockholm 2023.

Stor potential med miljömärkta plagg

Det finns ännu inga Svanenmärkta träningströjor på marknaden. Men för att illustrera klimatnyttan har vi utgått från Blodomloppet, som är ett av Sveriges största motionslopp med ca 100 000 deltagare. Om alla deltagare hade valt en Svanenmärkt t-shirt istället för en icke-Svanenmärkt, och därmed sparat 15 % , 210 gram CO2-eq per t-shirt, så hade det resulterat i en total besparing på 21 ton CO2-eq.

– Det är bråttom att ställa om vår konsumtion av kläder för att nå miljö- och klimatmål. Det måste vara enkelt att välja rätt för miljön. Men idag är det svårt att hitta Svanenmärkta kläder i butik, visar vår nordiska konsumentundersökning. Så vill du vara med och driva efterfrågan, hör av dig till det företag som tillverkar plagg du gillar att träna i och be att företaget ska Svanenmärka sina plagg. Tillsammans kan vi driva efterfrågan, säger Anna Linusson, vd Miljömärkning Sverige.

Svanens krav gör skillnad då all syntetfiber (t.ex. polyester) i ett plagg måste vara återvunnen, eller tillverkad av biobaserad råvara. Som undantag tillåts max 10 % jungfrulig råvara av elastan i ett plagg. Som jämförelse innehåller en liknande genomsnittlig tröja endast 14 % återvunnen polyester och 86 % jungfrulig polyester.

Fler krav som skulle ge ännu större klimatbesparing

Resultatet i undersökningen beräknas enbart utifrån kravet på andelen återvunnet material i en sport-t-shirt av polyester. Men Svanen ställer även andra krav som påverkar den totala miljö- och klimatpåverkan – och som sannolikt skulle resultera i en ännu större CO2-reduktion än vad analysen visar. Klimatpåverkan från växthusgaser beräknas i CO2-eqkvivalenter.

Det gäller till exempel krav på energieffektiv produktion, kvalitet och kemikalier. Svanens kvalitetskrav kan minska CO2-utsläppen under användningsfasen, eftersom de gör att t-shirten potentiellt kan användas flera gånger. Strikta kemikaliekrav kan göra det mer attraktivt att återvinna textilier, vilket också sparar på resurser.

Men dessa krav ingår inte i beräkningen eftersom effekten i förhållande till marknadsgenomsnittet är svår att kvantifiera eller få fram uppgifter om.

Analysen är en del av Hållbar livsstil, ett projekt som stöds av Nordiska ministerrådet.

Lägre klimatavtryck från Svanenmärkt sport-t-shirt - svanen.se

Faktaruta

Svenska konsumenter om en mer hållbar garderob

  • Sex av tio konsumenter (64 %), vill välja miljömässigt merhållbara kläder, av de som har uppgett att de är intresserade av att köpa kläder, skor och textilier.
  • Sex av tio svenska konsumenter (64 %) kan tänka sig att välja Svanenmärkta kläder om det finns tillgängligt.
  • Fem av tio svenska konsumenterna, som vill köpa kläder, tycker det är svårt att hitta Svanenmärkta plagg och 36 % att det finns för dåligt utbud.
  • Nästan sju av tio konsumenter (68 %) anser att företag ofta överdriver produkternas miljömässiga hållbarhet och 6 av tio är trötta på att produkter marknadsförs som ”gröna” utan att få en bra förklaring till vad det innebär. 

Källa: Nordic Consumer Sustainability Index från, Nordic Ecolabelling, IPSOS 2022

Svenskar köper mer än 15 kg textil/år

Mellan år 2000 - 2022 har konsumtionen av textil ökat med 40 % i Sverige. Det motsvarar en ökning på ungefär 4,5 kg per person.

I snitt köpte svenska konsumenter 15,2 kg textilier per person år 2022.

Textilkonsumtion, kilo per person i Sverige (naturvardsverket.se)

Läs mer om Tillverkning av textilier, hudar/skinn och läder 039 (svanen.se)