Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Linnea svanar hela Sverige

Linnea svanar hela Sverige

I år är artisten Linnea Henriksson frontfigur i Svanens stora konsumentkampanj, som i pandemitider är extra viktig.

Pandemin har lett till att vi stannat på marken. Men koldioxidminskningen är långt ifrån tillräcklig. Klimatkrisen, liksom miljöförstöringen, utrotningen av djur och skövlingen av naturen fortsätter vara utmaningar som vi måste bemöta snabbt.

– Corona har också fått oss att stanna upp och börjat ifrågasätta vårt sätt att leva. Vår nya undersökning Svanenbarometern visar att allt fler svenskar känner sig maktlösa inför utmaningarna. Men samtidigt vill de lära sig mer om miljö- och klimatfrågor och inte minst – de vill agera. Det engagemanget vill vi fånga upp med vår svana-kampanj, säger Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef på Miljömärkning Sverige.

Svanenbarometern visar att det finns ett gap mellan attityd och beteende. Trots oro för miljö- och klimat så agerar man inte lika miljöanpassat som man skulle vilja. Medias rapportering leder till att man upplever domedagskänslor och maktlöshet.

7 av 10 konsumenter anser att företag kan hjälpa dem att välja varor och tjänster som är bättre val för miljön. Men de behöver mer information i köpögonblicket- till exempel genom en oberoende märkning som Svanen.

Fem företag är särskilda kampanjpartner med Svanenmärkta produkter: kök från Marbodal, soffor från Mio, hem från Skanska, fönster från SP Fönster och engångsbatterier från VARTA.

– Att svana gör skillnad. Små handlingar som att välja miljömärkta batterier, större handlingar som att välja miljömärkt kök, allt räknas. Miljömärkning spelar en viktig roll för att förenkla vardagens alla små och stora val, säger Christian Quarles van Ufford.

För kommentarer: Christian Quarles, marknadschef, Miljömärkning Sverige, 070 - 729 73 78.

Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se

Faktaruta:

Svanakampanjen 2021:

  • Svana är samlingsnamnet för att hållbara handlingar stora som små, från att källsortera avfall till att köpa färre plagg- och att välja miljömärkt när du väl köper.
  • Nationell kampanj som går digitalt och utomhus med start 8 februari.
  • Svana-budskapet aktiveras i egna och licensinnehavares kanaler under hela året.

Svanenbarometern: 

  • 52% upplever domedagskänslor när de tar del av medierapportering om miljö- och klimatfrågan
  • 52% känner sig maktlösa när miljö och klimatfrågan kommer på tal.
  • 73% av svenskarna vill lära mer om hur de kan göra sitt beteende mer miljöanpassat
  • 71% anser att företag har stor möjlighet att hjälpa konsumenter välja varor och tjänster som är bättre val för miljön
  • 76% har tillit till företag, som märker sina produkter med märkningar som utfärdas av oberoende organisationer, för att kommunicera miljö- och klimathänsyn.

Källa: Undersökningen genomfördes med hjälp av Handelns Utredningsinstitut (HUI) 30 november - 1 december 2020. Enkäten besvarades av ett riksrepresentativt urval om 1 012 respondenter mellan 18-79 år.

Svana-kampanjen 2020

  • 4,6 miljoner svenskar nåddes av kampanjen (räckvidd). Frontfigur var Brita Zackari.
  • 75% svarade att ”jag vet att mina val, stora små, gör skillnad”.
  • 42% kände att ”Svanen gör det enkelt att leva och konsumera mer hållbart” (Kantar/Sifo 2020)
  • “Best use of influencer” (1:a) och "Brand of the year" (3:a) " i Native Advertising Awards 2021.