Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svana dig till ett hållbart liv!

Svana dig till ett hållbart liv!

Det är bråttom om vi ska nå miljö- och klimatmål. Miljömärkning Sverige vill få fler konsumenter att ställa om till en mer hållbar livsstil. Det nya decenniet inleds därför med ett nytt ord som samlar alla hållbara handlingar. I samarbete med Brita Zackari, programledare med fokus på livsstil och kultur, så ska svenska folket inspireras till att svana.

rvinning till att installera solceller på taket. Det är för mycket skammande idag, det leder inte till förändrat beteende, tycker vi. Därför vill vi hitta nya mer hoppingivande sätt att kommunicera. Vi är väldigt stolta över att få samarbeta med Brita och tror att vi tillsammans kan få ännu fler att förändra sitt beteende. Alla handlingar räknas stora som små, säger Ragnar Unge, vd på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen.

– Det känns mycket hedrande att få arbeta med Svanenmärket, som jag är uppvuxen med. Jag tror att vi alla vill och försöker göra så hållbara val som möjligt, men det kan kännas svårt och ärligt talat rätt jobbigt ibland, inte minst som småbarnsförälder som jag. Svanen förenklar de hållbara valen, det är ett slags idiotsäkert sätt att både tänka på miljön och undvika ämnen som är farliga för en själv. Att svana sitt badrum kräver inte att man är kemist, tvärtom så är många sätt att svana det ”lata” sättet att göra saker på, säger Brita Zackari.

Det är kvinnorna som går i bräschen för att svana sin livsstil till att bli mer hållbar. Det visar en ny undersökning (Nordisk Miljömärkning/IPSOS 2019), nordiska kvinnor är bättre än män på att klimatanpassa sitt beteende. Fyra av tio kvinnor, jämfört med två av tio män äter mindre kött, till exempel. Av tio jämförda områden så var bara männen bättre än kvinnorna på ett område: att klimatanpassa sitt pensionssparande.  

­– Vi ser att bakom varje klimatsmart kvinna står en mindre aktiv man. Det är vi medelålders män som måste blir bättre på att svana. Med klimatfrågan högt på agendan idag gör det enklare att nå fram även till oss. Vi är flockdjur och vill agera som vår omgivning gör, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Läs mer om att svana på svanen.se/svana

För mer information:
Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige, 0708-32 32 25

Pressbilder bifogas. Får användas i samband med lansering av Svana-kampanjen.
 

För mer information: Anna Norberg, presskontakt Miljömärkning Sverige, 0762-62 54 90, 08- 55 55 24 13,  anna.norberg@svanen.se.