Hoppa till innehåll
English

Favoriter

Dina favoriter har nu skickats! Ett fel uppstod när dina favoriter skulle skickas
  1. Svanen landar i eventbranschen

Svanen landar i eventbranschen

Nordisk miljömärkning har tagit fram förslag till krav för Svanenmärkta event, som ska vara klara i sommar. Nu är det är dags för branschen att tycka till. Sista datum för att svara på remiss är 23/3 2025.

Svanenmärkta event kommer att ta ett helhetsgrepp på allt från maten som serveras på eventet till arbetsvillkor för de som jobbar gratis. Kraven som nu ska ut på remiss omfattar på energi- och vattenförbrukning, cateringtjänster, transporter, avfallshantering och socialt ansvar.
Svanenmärkta event kommer att ta ett helhetsgrepp på allt från maten som serveras på eventet till arbetsvillkor för de som jobbar gratis. Kraven som nu ska ut på remiss omfattar på energi- och vattenförbrukning, cateringtjänster, transporter, avfallshantering och socialt ansvar.

För dig som vill veta mer om kraven, önskar vi dig välkommen på webinarium:

När: 14/2 kl 9-9.45.

Var: Online på Teams.

Anmäl dig här.

Eventbranschen, omsätter 53 miljarder SEK bara i Sverige och hållbarhet är en viktig fråga för branschen. Svanen har därför utarbetat förslag till kriterier för event. Svanen har funnits i 35 år och är en välkänd miljömärkning med högt förtroende. 98 % av svenskarna känner igen Svanen 83 % litar på att en produkt är ett bra val för miljön om den är märkt med Svanen.

De kommande kraven för Svanenmärkta event omfattar energi- och vattenförbrukning, cateringtjänster, transporter, avfallshantering och socialt ansvar. Den gedigna processen för att ta fram kriterier har inneburit såväl insamling av kunskap som dialog med olika intressenter i alla nordiska länder.

– Vi har mött ett stort gensvar från branschen, vilket är mycket glädjande. Det finns ett behov av en oberoende miljömärkning, som utifrån ett livscykelperspektiv utvecklar strikta krav och kontrollerar dem. En annan faktor är att Svanenmärkning ger konkurrensfördelar, det visar till exempel framgången i en närliggande bransch  Svanenmärkta hotell. Så vi ser fram emot mycket bra feedback på vårt remissförslag, säger Kristoffer Lawner, produktspecialist för Svanenmärkta event i Sverige.

Svanens krav erbjuder ett konkret verktyg för att organisera evenemang, som tar hänsyn till miljön och sociala frågor. Svanen är också ett trovärdigt sätt att kommunicera utmärkt miljöprestanda, som går i linje med EU:s nya strängare regler mot greenwashing. Det ska vara enkelt att välja de miljömässigt bästa eventen och skapa en mer rättvis konkurrens för de företag som är bäst i klassen.

Vad händer nu?

Sista datum för remissvar är 23/3 2025. Läs förslaget till kriterier och dela din åsikt med oss här:

Events 117

Kriterierna ska vara klara i juni 2025. Efter det kommer det att vara möjligt att ansöka om Svanenmärket för evenemang.

För mer information: Kristoffer Lawner, produktspecialist för event på Miljömärkning Sverige,  kristoffer.lawner@svanen.se, 088-55 55 24 55,

Källor:

Event i siffror 2024 (Visit Skåne/Mittuniversitetet)

Mätning av turismekonomiska effekter | Visit Skåne

Nordic Consumer Sustainability Index 2024 Opinion

Green Claims