Hållbarhet måste vara kärnan i företaget
Vår undersökning visar att 1 av 3 tycker att deras arbetsgivares hållbarhetsarbete består av tomma ord och att de saknar handling (The Swan Ecometer 2019). Hur påverkar det företagens möjlighet locka talang och lyckas med employment branding? Vi pratade med Ida Pehrson, som vid tidpunkten för intervjun läser en master i hållbar teknologi vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Hållbarhet är en viktig drivkraft för din generation. Vilken förändring vill du se? -
– Jag vill att företag ska värdera andra saker än pengar och strävan efter att skapa ett hållbart samhälle bör vara kärnan av företagets arbete, säger Ida Pehrson.
Ser du dig själv arbeta i ett mindre, nystartat företag eller hos ett större, mer traditionellt företag?
– Jag tycker båda är intressanta. Om du förändrar stora företags utsläpp kan du verkligen göra en skillnad. Å andra sidan tror jag att denna förändring kan gå snabbare med nystartade företag.
– Det viktigaste är att vi måste hitta nya lösningar, innovativa tekniker och utvärdera dem utifrån ett helhetsperspektiv. Framöver måste vi bli bättre på att analysera effekterna av våra handlingar. Även det internationella perspektivet är mycket viktigt för mig. Där kan små tekniska lösningar i mindre utvecklade länder ha en enorm positiv inverkan, säger Ida Pehrson.
När du tänker på de kommande tio eller femton åren, är du optimistisk eller bekymrad?
– Jag känner mig optimistisk över förändringarna i samhället, men jag är rädd att företag och politiker inte agerar tillräckligt snabbt, säger Ida Pehrson.
Idag arbetar Ida på Scania som hon fick kontakt med via Svanens och Sustainergies projekt ASAP, A Sustainability Acceleration Project.
Det här är en förkortad version av intervjun. Läs hela intervjun (sida 62-64)